Gehaald van aandeelhoudersforum.nl
/Wijsman
Vice Versa Special, Oslo, 4 januari 2005, bewerkt 2 februari 2005.
De Kabel versus Triple Play.
Internet of Kabel.
Vergelijk ik Internet en Kabel als carriers dan lijkt me op het eerste gezicht het uitzenden van TV via de kabel veel efficiënter. Een voorbeeld: ik zend als kabelaar 50 programma’s uit en heb 1.000.000* klanten. Via de kabel worden alle 50 programma’s en films tegelijk aangeboden en elke kijker filtert het gewenste kanaal uit het door hem gekozen betaal pakket. Geheel naar eigen keuze zolang het binnen het aangeboden en afgenomen betaalpakket past. Dat kunnen ook meerdere kijkers in 1 huishouden zijn die elk hun eigen keuze maken in wat ze willen zien. Het dataverkeer wordt beperkt door het aantal aangeboden kanalen dat binnen de capaciteit (bandbreedte en snelheid) van het netwerk past, niet door het aantal kijkers. Er zit wel een belangrijk nadeel aan: alle kijkers zien op hetzelfde moment dezelfde TV en video beelden. Er zijn geen keuze mogelijkheden buiten het standaardaanbod en als je iets wilt zien dan kan dat alleen op het moment waarop de uitzending of film in het programmablad staat. Wil je iets anders dan het gangbare TV aanbod in je abonnement dan moet de dienst speciaal worden besteld en krijg je een decodersleutel waarmee je op een vaste tijd samen met de andere betalende klanten bijvoorbeeld een videofilm kan bekijken.
De hoeveelheid data over de kabel wordt dus beperkt door tijd en aanbod (het programmablad) en niet door het aantal klanten. Als er bij voldoende snelheid nog capaciteit op het net over is op de kabel kunnen er binnen die ruimte ook nog andere diensten worden aangeboden zoals telefonie en breedband Internet. Het kabelnetwerk moet daar uiteraard speciaal geschikt voor worden gemaakt.
Kabel, een massaproduct.
De kabelaar biedt een massaproduct: een beperkt aanbod op een vaste tijd. Voor iedereen hetzelfde product. Er is geen sprake van individuele klantbenadering: de keuzemogelijkheden worden beperkt door de grootst gemene deler van de markt en het tijdstip waarop je kunt genieten van datgene waarvoor je betaald ligt bij voorbaat vast. Dit past toch niet meer in de huidige maatschappij? Interactie met de klant – als daar al sprake van is - wordt gereduceerd tot interactie met de massa.
Triple Play is klantgericht.
Bij de individuele benadering hoort een veel hoger niveau van dataverkeer. Dit is een technologische uitdaging. Vergelijk het bekijken van TV en video met het gebruik van Internet via de webbrowser in plaats van Troskompas. Het aanbod van kanalen en video’s wordt bepaald door het aanbod van gedigitaliseerde uitzendingen. Je bepaalt echter zelf wat je wilt zien en wanneer je het wilt zien. De 1.000.000 klanten in ons voorbeeld hebben allemaal hun eigen programma voorkeur op een moment dat het hun het beste uitkomt. Het resultaat is dat elke datastroom per klant verschilt: 1.000.000 verschillende datastromen in plaats van de 50 van de kabelaar. Dit vereist een technologisch hoogstandje wat nog in complexiteit toeneemt als via hetzelfde netwerk ook nog telefonie en breedband Internet wordt afgenomen. Gelukkig heeft Versatel daar haar eigen glasvezelnet, de specialisten, de relatie met Samsung en het investeringskapitaal voor. Het Triple-Play concept van Versatel is ongeëvenaard in flexibeliteit. Afhankelijk van de gekozen systeem architectuur** is het mogelijk meerdere videostromen tegelijkertijd te bekijken; op hetzelfde toestel, meerdere toestellen of PC’s al dan in combinatie met meerdere set-top-boxes (STB’s) of ondersteund via het (draadloze) PC netwerk thuis en/of videokaarten in de PC’s.
Individualisering heeft de toekomst.
De mogelijkheden worden in een klap onbeperkt. Individualisering betekent meer dan alleen je eigen keuzes maken met betrekking tot wat je wilt zien maar ook wanneer het je het beste uitkomt. Je eigen levenstijl en keuzes staan voorop, het aanbod past zich aan. De nachtzuster en de sporter, de drukke zakenman, de restaurateur en de student voor elk wat wils.
One-to Many of Many-to-Many.
Zodra we in staat zijn om 1.000.000 intensieve datastromen gelijktijdig*** over het netwerk te dirigeren worden we niet langer zoals bij de kabelaar beperkt tot een eenzijdige vorm van communicatie van kabelaar naar massa: One-to-Many. Eenrichtingsverkeer zonder aandacht voor de wensen van het individu. Communicatie in het Triple Play concept is onbeperkt: Many-to-Many.
Dit opent fantastische mogelijkheden. Communicatie over en weer met de aanbieder (Versatel) en andere gebruikers. Alleen of in een groep meespelen in je favoriete TV spelletje, meerijden in een Formule-I race of bij het volgen van een live voetbalwedstrijd nog even snel een weddenschap aangaan over de uitslag. Voeg aan dit recept nog even de volgende ingrediënten toe: spraak (ook mobiel en SMS) en breedband internet en het aantal diensten - en vooral de combinaties van diensten - is schier onbeperkt. Many-to-Many in combinatie met een wereld van diensten binnen het Triple Play concept heeft ongetwijfeld de toekomst.
One-to-One, de droom van elke reclamemaker.
Net zoals bij de reguliere TV uitzendingen zal de gebruiker (kijker) niet verstoken zijn van reclame. De reclame-inkomsten drukken de abonnementskosten en genereren revenuen voor de leverancier. Er is echter een enorm verschil in marktbenadering. Individualisering biedt kansen tot One-to-One marketing: de droom van elke marketingprofessional. Geen globale onderverdeling meer van de massa in leeftijdsgroep, demografie of geslacht maar naar individuele interesse. Ter illustratie, een combinatie van tekenfilms op de zondagmorgen (de kinderen) en een bezoek aan de Ferrari website (de vader) kan straks leiden tot een offerte voor een nieuwe Volkswagen stationcar. De verwachting is dan ook gerechtvaardigd dat er een verschuiving plaats zal vinden in reclame-uitgaven richting Triple Play leveranciers ten koste van de reguliere omroepen. Bij de bedieners van de mass-markets zal dit dan ook tot verschraling leiden. Marketingefficiency heeft zijn prijs en verschuiving is in het voordeel van Versatel. De gedragsinformatie waarover de leverancier na verloop van tijd over beschikt is trouwens goud waard.
Strategische convergentie.
Kwalitatief en kwantitatief goed aanbod van inhoud - Contents – is natuurlijk van cruciaal belang om Triple Play succesvol te kunnen introduceren. Voetbal is hierin voor Versatel een exclusief recht met een hoge marketingwaarde. Om voornoemde reden is de strategische relatie tussen visionair en mediaman pur sang John de Mol en Versatel dan ook van doorslaggevend belang. Het laatste misschien vooral voor Versatel. De convergentie van specialistische kennis en diensten, zoals op het vlak van inhoud, mediavisie. presentatie, productie en creativiteit enerzijds (soft), en technologie, infrastructuur en beheer anderzijds (hard) op zich is niet voldoende als er niet een strategisch partnership en een Win-Win situatie aan ten grondslag ligt. Ik kijk dan ook met verwachting – en met het volste vertrouwen – uit naar de uitkomst van het gesprek over een verdergaande samenwerking tussen Talpa Media en Versatel.
Triple Play, je persoonlijke portaal.
Op enigerlei wijze zal er natuurlijk een Triple Play Portaal komen onder technisch beheer van Versatel. In lijn met de ver doorgevoerde individualisering zal het naar verwachting mogelijke zijn dit Portaal o