startschot vlcc nieuwbouw pas over 5 jaar? waarom ik dat denk en de gevolgen...
Er zijn wellicht ook gouden zaakjes te doen in dry, gastransport,, container....
en wie weet ook biotech....Olspectaculair op korte termijn...
Olie transport heeft zijn specifieke problemen en dat is een gouden kans zonde teveel downwards risico
ik dacht in het begin ook ... lage spotprijs,groot verlies... maar er is zoveel meer die een rol speelt
de oliesector is e bovendien xtra 'onberekenbaar' en dat mag afschrikken...
Het specifieke is dat er een peak wordt verwacht en dat dan enkele jaren een minimaal aantal boten moet zijn... en daarna slaat lichte de groei.om in een teveel aan schepen..
nu een nieuwe boot bestellen; ja, als er enorme besparingen kunnen op de brandstofkosten kan het nog lonen: alleen, er moeten nog keuzes gemaaakt worden: nog een beetje research en dan niet prioritair en er komen wel nieuwe reuzen. voor vloeistoftransport . mischien t zonder 'crude' in de naam.
windenergie is gratis zou je kunnen denken....maar indirect via waterstof en ammonia is het wellicht goedkoper aanwendbaar...
ik verwacht de nieuwste technieken zullen in fases ingevoerd worden: eerst dual lng en dan aanpassingen om op ammonia te draaien...euronav is bij mijn weten met zijn nieuwe suezmax volgend jaar de voorloper...
de nu geplande nieuwbouwcijfers bevat wellicht ook 'optie' en bedrijven die het financieel niet 'meer) aankunnen....afwachten hoeveel er echt komen, en waarschijnlijk in 2023 al veel te weinig...
En gezamenlijk studiewerk van de sector zal waarschijnlijk een bundeling zijn, en de evolutie eerder vertragen... Bij de nieuwbouw mag je er ook van uitgaan dat de tankers als laatste aan de beurt komen...alleen het hoogstnoodzakelijk om de piek te overleven... dus geprogrammeerde schaarste. En dan maakt men winsten die kunnen oplopen :
180 000$ per dag als je 80 boten hebt is 5 miljard.... en dat 4 of 5 jaar...'er werd ooit nagenoeg het dubbele geboden en dat is ook niet uit te sluiten...).
dat is wat er gebeurt bij een ernstig tekort aan nieuwbouw... en 4 jaar lang... dat is niet zo onwaarschijnlijk, het is gewoon wat er gebeurd zonder nieuwbouw, en die komt er pas een jaar na men technische keuzes en normen voldoende heeft onderzocht. (men kan al heel wat ruwbouw doen, maar is daarin beperkt door het grote aantal werfdokken vereist... en tankers komen wellicht het laatst aan bod: andere boten vernieuwen is een stukje interessanter voor de langere termijn: daar zal de energiebesparing voor extra groei zorgen, terwijl er alsmaar minder tankers nodig zullen zijn. voor de tankers zal gelden: het absolute minimum... en dan is die 180 000 voor een ecotanker goedkoper dan nieuwbouw die na 10 jaar misschienniet meer opbrengt...
Liefhebbers van lng, containers, bulk., cruises... ook jullie zullen goede zaken doen maar ik denk dat olie vervoer meer mogelijkheden heeft.... en als het vervoer niet teveel kost aan energie en milieu, dan wordt er straks wel water vervoerd ... met de nieuwe schepen zodra die voldoende voorhanden zijn. Ik denk in de eerste plaats aan terugkeer om vol te tanken in de buurt van woestijnen...en daar het water te lossen
toch niet alles op een sector zetten, laat staan een aandeel... dat blijft natuurlijk de boodschap, en de eerste bitcoin die zijn energierekening kan betalen, die fiskaat eerlijk is en die niet door quantumcomputers kan gekraakt worden, die bestaat nog niet.