Bob van Dijk bracht in september 2019 de internetactiviteiten van het Zuid-Afrikaanse mediabedrijf Naspers naar de Amsterdamse beurs onder de naam Prosus, om nieuwe beleggers te vinden voor het aandeel én om iets te doen aan de vermaledijde korting op de beurskoers van het bedrijf. Ruim anderhalf jaar later blijkt de coronacrisis daar niet bij te hebben geholpen.
Een van de hoofddoelen van de beursgang in Amsterdam was dan ook het terugbrengen van de enorme discount op het aandeel: de waarde van het belang van ruim 30% in Tencent waar Naspers in 2004 voor $32 miljoen was ingestapt, was miljarden meer waard dan heel Naspers op de Zuid-Afrikaanse beurs, terwijl het daarnaast ook nog een miljardenportefeuille met andere internetbedrijven bezit. En toen kwam corona.
Wat betekent corona voor Prosus?
„We zitten voor 100% in online consumentenbedrijven. Die profiteren ervan dat mensen meer thuiszitten, maar het levert gemengde gevoelens op. Vanuit businessperspectief is het positief, maar tegelijkertijd zijn we heel actief in landen als Brazilië en India waar dingen nu heel slecht gaan. Ik zat gisteren met twee collega’s uit India aan de telefoon die vertelden dat van elke honderd mensen die ze kennen er tien het virus hebben. Er is gebrek aan zuurstof in ziekenhuizen en veel sterfte. Een van hen had ook zelf corona opgelopen en was nog steeds andere mensen te helpen terwijl hij zich heel beroerd voelde. Dan zie je het wel recht voor je neus.”
Heeft de coronacrisis gevolgen gehad voor uw investeringsbeleid?
„Niet direct. Het voelt af en toe wel wat oncomfortabel om grote investeringen te doen zonder dat je die mensen hebt ontmoet, maar we doen het uiteindelijk wel. Ik heb niet het gevoel dat we dingen zijn misgelopen of dat we domme dingen gedaan hebben. De tijd zal het leren of dat ook klopt.”
Prosus worstelt nog steeds met de conglomeraatsdiscount. Wat heeft corona daarmee gedaan?
„Toen we naar de beurs gingen in Amsterdam was dat onder andere omdat we in Zuid-Afrika een kwart van de index uitmaakten en dat leverde problemen op. Dat gewicht werd met de beursgang verlaagd naar 15%. Toen corona uitbrak daalden de koersen van veel techaandelen en wij ook wel wat, maar daarna zijn ze weer gaan stijgen, waardoor ons gewicht in de index weer is gestegen, al zijn we nog niet bij die 25%.”
Onlangs verkocht Prosus twee procentpunt van het belang in Tencent voor bijna $15 miljard. Met welk doel hebt u dat gedaan?
„Ten eerste zijn we extreem grote fans van Tencent en daarom hebben we aangekondigd de komende drie jaar geen aandelen meer te verkopen. Maar we willen meer geld hebben om te investeren in de businessmodellen waarvan we geloven dat daar veel groei in zit. Ofwel de vier sectoren waarin we actief zijn: bezorgen van eten, online marktplaatsen, fintech en online educatie.”
Kunt u wel een goede deal sluiten als iedereen weet dat u $15 miljard in uw zakken hebt branden?
„Ik denk dat we altijd best verstandig zijn geweest, er is genoeg geschreven over de keren dat we hebben gezegd ‘het is mooi geweest, we gaan niet meer bieden’. Dan lopen we gewoon weg, ook al krijg je er een hoop vervelende publiciteit over. Ik ga niet iets kopen tegen elke prijs als ik niet denk dat we daar een hele goede return op gaan halen. Exclusief Tencent hebben de afgelopen 10 jaar een jaarlijks rendement van meer dan 20% gehaald op onze portfolio en dat is iets waar we erg trots op zijn.
Hoe frustrerend is dan het feit dat de markt Prosus waardeert op minder dan de waarde van enkel zijn belang in Tencent.
„Een conglomeraat levert altijd een discount op en daar maakt niemand zich druk over. Aan de andere kant vind ik het persoonlijk frustrerend dat we voor onze aandeelhouders hele goede beleggingen doen, zoals Delivery Hero. Dat werd zes keer zoveel waard. Het levert dan frustratie op dat de koers geen correcte afspiegeling van de waarde is. Aan de andere kant sprak ik gisteren met een van onze top 5 investeerders, die heel tevreden zei te zijn en in dat uur is het woord discount niet gevallen.”
Hoe aantrekkelijk is de markt nog bij de huidige waarderingen?
„Het is gemengd. Sinds corona is tech flink duur duurder geworden, en voor een deel is dat ook terecht omdat die goed draaien. Er zijn zeker wel plekken waar dingen wat mij betreft oververhit zijn, maar ook plekken waar ook echt goede waarde te vinden is.”
Ook in Europa?
„We hebben de afgelopen drie maanden drie investeringen in Europa aangekondigd, wat we daarvoor minder vaak deden. Ik zie hier veel innovatie en meer lokaal talent en ondernemerschap dan tien jaar terug. Ik denk dat door de komst van grote bedrijven als Booking en Adyen er kritische massa is ontstaan van ontwikkelaars en anderen die het begrijpen. In Nederland hebben we in (de mobiele broker) Bux geïnvesteerd en (e-scooterbedrijf) Dott, dat is meer een internationaal bedrijf, maar ook met het hoofdkantoor in Nederland.”
Was dat voor het eerst dat Prosus in Nederland investeerde?
„Naspers heeft hier eerder televisieactiviteiten gehad, maar dit was onze eerste grote substantiële investering in internetactiviteiten in Nederland. Ons zwaartepunt ligt nog steeds in India en Zuidoost-Azië, maar West-Europa is interessanter dan een paar jaar geleden. Je ziet nu lokale spelers die heel goed in staat zijn oplossingen voor de lokale markt uit te rollen.”