KBC 19.08.2021
De resultaten van Tencent over het tweede kwartaal lagen grotendeels in lijn met de consensusverwachtingen.
De totale omzet steeg met 20% (tot 138,3 miljard yuan), terwijl de onderliggende nettowinst 13% hoger ging (tot 34,0 miljard yuan) en zo'n 4% boven de lat uitkwam. De aangepaste operationele winst steeg met 14% tot 42,8 miljard yuan, 14% boven de consensusverwachting. De app WeChat telde eind juni 1,25 miljard maandelijkse actieve gebruikers, goed voor een stijging met 3,3%.
Alles samen mooie resultaten volgens KBC Asset Management-analist Kurt Ruts, maar de strengere Chinese regelgever zet een rem op het koersdoel van zowel Tencent als Prosus.
Resultaten Tencent 2Q21 per divisie
De totale omzet uit online gaming steeg met 10% tot 51,8 miljard yuan, 1% onder de consensusverwachting van 52,2 miljard yuan. De inkomsten uit mobiele games stegen met 13% tot 40,8 miljard yuan, terwijl de inkomsten uit pc-games met 1% stegen tot 11,0 miljard yuan. Het gekende patroon, waarbij mobiele games beter presteren dan pc-games, houdt aan, geholpen door de sterke prestaties van succesvolle games zoals Honour of Kings, PUBG Mobile, Valorant en Moonlight Blade Mobile, wat gedeeltelijk werd tenietgedaan door een zwakkere Peacekeeper Elite. Het bedrijf benadrukte ook de internationale vooruitgang: de internationale gaming-omzet steeg met 37% en vertegenwoordigt ondertussen 25% van de totale gaming-omzet.
De omzet uit online reclame kwam uit op 22,8 miljard yuan (consensus: 22,7 miljard), goed voor een stijging van 23% en in lijn met de groeitrend van de voorgaande twee kwartalen. De groei profiteerde van de stijgende vraag in categorieën zoals internetdiensten en consumentengoederen, terwijl de vraag naar reclame uit de onderwijssector vanzelfsprekend zeer zwak was. De Chinese overheid zette in het voorbije kwartaal immers een rem op de sector van online onderwijs.
Binnen de onlinereclame bleef de omzet uit mediareclame (video, nieuwsapps, enz.) met een bedrag van 3,3 miljard yuan stabiel op jaarbasis, omdat de hogere reclame-inkomsten uit Tencents muziekstreamingapps de lagere inkomsten uit nieuws compenseerden. De omzet uit reclame op sociale media steeg met 28% tot 19,5 miljard yuan, dankzij de toegenomen vraag van adverteerders naar WeChat-advertenties en ondanks de zwakte in het onderwijs.
De omzet uit Fintech & Cloud steeg met 40% tot 41,9 miljard yuan, wat een vertraging is ten opzichte van de 47% groei in het vorige kwartaal, maar wel 2% boven de consensusverwachting uitkomt. De groei was te danken aan de aanhoudende groei van het digitale betalingsvolume en de toenemende invoering van Tencents clouddiensten door overheidsdiensten en traditionele sectoren.
Impact toenemende Chinese regelgeving
Tencent gaf in de marge van de kwartaalpublicatie aan dat het meer internetregulering verwacht, maar heeft er vertrouwen in dat het daaraan zal kunnen voldoen.
Bezorgdheid over de impact van China's aankomende regelgeving inzake gegevensbescherming op het bedrijf werd als beheersbaar bestempeld.
Met betrekking tot gaming voerde het management aan dat de regelgever zich meer richt op de hoeveelheid tijd en geld die minderjarigen spenderen dan op een 'bredere reset' van de regelgeving. Tencent heeft pas recent de maximale speeltijd voor minderjarigen verder beperkt en kinderen onder de 12 jaar verboden om 'in-game'-aankopen te doen. Het bedrijf heeft ook een totaal verbod op games voor kinderen onder de 12 jaar voorgesteld voor de hele sector. Tencent heeft bekendgemaakt dat spelers jonger dan 16/12 jaar in het laatste kwartaal slechts 2,6%/0,3% van het totaal uitmaakten.
Waarom de Chinese regelgever op de rem staat
China heeft de afgelopen decennia een sterke economische groei gekend, maar de economische ontwikkeling was ongelijk verdeeld en heeft tot een reeks onevenwichtigheden geleid. De Chinese leiders willen die aan nu aanpakken, omdat ze een bedreiging voor de stabiliteit vormen.
Tot voor kort kende de Chinese internetsector een zeer beperkte regelgeving. Dat heeft geleid tot een enorme marktmacht voor een beperkt aantal (platform)bedrijven en tot praktijken zoals gedwongen exclusiviteit, die als concurrentieverstorend worden beschouwd of op zijn minst de innovatie binnen de sector belemmeren.
Gezien de aandacht voor eerder genoemde onevenwichtigheden en de beperkte regelgeving die in het verleden van toepassing was, is het volgens KBC AM helemaal niet verwonderlijk dat de internetsector een uitgelezen kandidaat is voor meer regelgeving. Niettemin is die regelgeving er vooral op gericht om diverse problemen rond de ontwikkeling van de internetindustrie aan te pakken, en niet om de groei ervan af te remmen.
In zekere zin is China bezig met een inhaalslag ten opzichte van de regelgeving in het Westen. Dat heeft een negatief effect op het sentiment in de internetsector, maar volgens KBC Asset Management is het hoogtepunt van het negatieve sentiment bijna bereikt. De Chinese autoriteiten erkennen het economische en sociale belang van de sector en het belang voor het concurrentievermogen van China in de wereld. De strengere regelgeving is er dan ook op gericht een gelijk speelveld voor de sector te creëren. Bovendien gelooft KBC Asset Management dat de internetsector veerkrachtig is en voldoende aanpassingsvermogen heeft om zich veilig en gezond door de huidige regelgevingsstorm heen te slaan.
KBC Asset Management over Tencent
Analist Kurt Ruts zag al bij al solide resultaten bij Tencent, waarbij de groei van de omzet uit gaming vertraagt door een moeilijke vergelijkingsbasis met een jaar geleden, toen lockdowns resulteerden in een (internet)gaming boom. De segmenten Reclame en Fintech & Cloud zorgden ervoor dat de verwachtingen uiteindelijk toch werden overtroffen.
KBC Asset Management verlaagt het koersdoel van 105 naar 75 dollar om rekening te houden met een hogere risicopremie in het licht van de hardere aanpak op het vlak van regelgeving en ook met lagere waarderingen voor Tencents investeringsportefeuille van belangen van derden.
De “Kopen”-aanbeveling blijft behouden, omdat de analist een zeer aantrekkelijke verhouding tussen risico en rendement ziet, met de kernactiviteiten van Tencent die worden verhandeld tegen 16x de winst per aandeel voor 2022.
Impact op Prosus
Aangezien ongeveer 85% van de intrinsieke waarde van Prosus aan Tencent is gekoppeld, sijpelt de koersverlaging door. Het nieuwe koersdoel voor Prosus wordt 95 euro (eerder 120), maar ook hier blijft de “Kopen”-aanbeveling overeind.