Technologiegigant Apple Inc. ( AAPL - Get Rating ), die bekend staat om zijn innovatieve producten, zoals de iPhone, overschreed in augustus vorig jaar de marktkapitalisatie van $ 2 biljoen. Het heeft momenteel een marktkapitalisatie van $ 2,44 biljoen. Ter vergelijking: met een marktkapitalisatie van $ 1,80 biljoen, heeft e-commercegigant Amazon.com, Inc. ( AMZN - Get Rating ) aanzienlijke vooruitgang geboekt in de cloudruimte via Amazon Web Services (AWS) en in de entertainmentruimte via zijn Amazon Prime-aanbiedingen, onder andere.
De detailhandelsverkopen in de VS stegen in juni onverwacht met 0,6% en verschillende financiële bedrijven rapporteerden eerder deze maand sterke winsten. Bezorgdheid over de verspreiding van de zeer besmettelijke COVID-19 Delta-variant, hoge inflatie en een afname van het consumentenvertrouwen hebben echter vragen doen rijzen over de stabiliteit van de aandelenmarkt. Tegen deze achtergrond denken we dat het verstandig kan zijn om in megacapaandelen te beleggen vanwege hun indrukwekkende marktdominantie en solide groeivooruitzichten op lange termijn. Dus zowel AMZN als AAPL zijn goede weddenschappen om op lange termijn een stabiel rendement te genereren.
AAPL heeft de afgelopen maand 12,5% gewonnen, terwijl AMZN 4,6% heeft behaald. Ook is de winst van 23% van AAPL over de afgelopen negen maanden aanzienlijk hoger dan het rendement van 9,2% van AMZN. Bovendien is AAPL, in termen van de prestaties van de afgelopen jaren, de duidelijke winnaar met 51,7% winst versus AMZN's 19,1% rendementen.
Maar welke van deze twee aandelen is nu een betere koop? Dat zoeken we uit.
Laatste ontwikkelingen
Op 7 juni onthulde AAPL nieuwe tools en technologieën die zijn ontworpen om ontwikkelaars te helpen boeiendere app-ervaringen te creëren. Susan Prescott, vice-president van Worldwide Developer Relations van het bedrijf, zei: "Met de robuuste set tools in Xcode Cloud, voortdurende innovatie in de Swift-programmeertaal, een breed scala aan nieuwe API's en nog meer manieren om gebruikers te bereiken - Apple's platforms zijn nog nooit zo sterk geweest.”
AMZN's AWS kondigde op 11 juni aan dat het in de eerste helft van 2023 een infrastructuurregio in Israël zou openen omdat het werd geselecteerd als primaire cloudprovider voor de digitale transformatie van de Israëlische regering. Dit zal naar verwachting klanten in staat stellen om workloads uit te voeren en gegevens op te slaan in Israël, terwijl eindgebruikers met een lagere latentie worden bediend.
De netto-omzet van AAPL steeg met 53,6% op jaarbasis tot $ 89,58 miljard voor het fiscale tweede kwartaal, eindigend op 27 maart 2021. Het bedrijfsresultaat steeg met 114% op jaarbasis tot $ 27,50 miljard. Het nettoresultaat steeg met 110,1% op jaarbasis tot $ 23,63 miljard. Ook kwam de winst per aandeel uit op $ 1,40, een stijging van 118,7% op jaarbasis.
De netto-omzet van AMZN steeg met 43,8% op jaarbasis tot $ 108,52 miljard voor het eerste kwartaal eindigend op 31 maart 2021. Het bedrijfsresultaat groeide met 122,2% op jaarbasis tot $ 8,86 miljard, terwijl het nettoresultaat op jaarbasis met 219,8% steeg. jaar tot $ 8,12 miljard. Ook kwam de winst per aandeel uit op $ 1,91, een stijging van 215,2% op jaarbasis.
Eerdere en verwachte financiële prestaties
De omzet en winst per aandeel van AAPL stegen in de afgelopen drie jaar met respectievelijk 9,6% en 19,8% CAGR's. Analisten verwachten dat de omzet van AAPL met 25,3% zal stijgen voor het kwartaal eindigend op 30 september 2021 en 29,2% in het fiscale jaar 2021. De winst per aandeel van het bedrijf zal naar verwachting met 52,1% groeien voor het kwartaal eindigend op 30 september 2021 en 57,9% in het fiscale jaar 2021. jaar 2021. De winst per aandeel zal naar verwachting de komende vijf jaar met 17,9% per jaar groeien.
Ter vergelijking: de omzet en winst per aandeel van AMZN groeide de afgelopen drie jaar met CAGR's van respectievelijk 29,5% en 87,7%. De omzet van het bedrijf zal naar verwachting met 23,4% stijgen voor het kwartaal eindigend op 30 september 2021 en met 27% in het fiscale jaar 2021. De winst per aandeel zal naar verwachting met 4,9% groeien voor het kwartaal eindigend op 30 september 2021 en 33,5% in het fiscale jaar jaar 2021. De winst per aandeel van AMZN zal naar verwachting de komende vijf jaar met 37,9% per jaar groeien.
winstgevendheid
AMZN's omzet over 12 maanden is 1,29 keer de AAPL. AAPL is echter winstgevender, met een EBIT-marge van 27,32% en een nettowinstmarge van 23,45% in vergelijking met de respectievelijke marges van 7,10% en 6,42% van AMZN.
Bovendien steken de ROE, ROA en ROTC van AAPL van respectievelijk 103,40%, 16,90% en 27,71% gunstig af tegen die van AMZN van 31,91%, 6,84% en 10,69%.
waardering
In termen van forward non-GAAP P/E handelt AMZN momenteel op 64,82x, wat 129,2% hoger is dan de 28,28x van AAPL. En de 24,36x voorwaartse EV/EBITDA van AMZN is 14,9% hoger dan de 21,21x van AAPL.
AAPL is dus de meer betaalbare voorraad.
POWR-beoordelingen
AAPL heeft een algemene B-rating, wat overeenkomt met Kopen in ons eigen POWR Ratings- systeem. AMZN heeft in vergelijking een algemene C-beoordeling, wat zich vertaalt naar Neutraal. De POWR Ratings worden berekend rekening houdend met 118 verschillende factoren, waarbij elke factor optimaal wordt gewogen.
Zowel AAPL als AMZN hebben een B-kwaliteit voor kwaliteit. Dit is gerechtvaardigd gezien de ROCE van 103,40% van AAPL, die 1.407,3% hoger is dan het sectorgemiddelde van 6,86%. AMZN's ROCE van 31,91% is 162,6% hoger dan het sectorgemiddelde van 12,15%.
AAPL heeft een A-cijfer voor sentiment, in lijn met de verwachtingen van analisten dat de omzet en de winst per aandeel de komende kwartalen in een hoog tempo zullen stijgen. AMZN heeft daarentegen een B-cijfer voor Sentiment. Nogmaals, dit komt overeen met de verwachtingen van analisten dat de omzet en de winst per aandeel in een gematigd tempo zullen stijgen.
Van de 45 aandelen in de technologie-hardware- industrie met een B-rating , staat AAPL op de 23e plaats. AMZN staat echter op nummer 15 van de 74 aandelen in de internetindustrie met een F-rating .
Naast wat we hierboven hebben vermeld, hebben we beide aandelen ook beoordeeld op stabiliteit, momentum, waarde en groei. Klik hier om alle AAPL-beoordelingen te bekijken. Ook krijgen alle AMZN ratings hier .
De winnaar
Zowel AMZN als AAPL zijn top-mega-capaandelen en genieten enorme aandacht van beleggers, gezien hun solide groeivooruitzichten en toonaangevende posities. Hoewel beide namen op de lange termijn naar verwachting zullen winnen, denken we dat het beter is om nu op AAPL te wedden vanwege de lagere waardering, betere winstgevendheid en indrukwekkende groeivooruitzichten.
Ons onderzoek toont aan dat de kans op succes toeneemt wanneer men belegt in aandelen met een algemene rating van sterk kopen of kopen. Bekijk alle the-top gewaardeerde aandelen in de ICT - Hardware-industrie hier . Klik ook hier om toegang te krijgen tot alle best beoordeelde aandelen in de internetindustrie .