IPP schreef op 25 mei 2022 14:06:
Diezelfde IEX analist gaf precies een jaar geleden een buy advies richting 90,- euro toen JET op 75 euro stond (mei 2021). Het is opnieuw duidelijk geworden dat vrijwel alle analisten altijd "achter de muziek aanlopen". Uiteindelijk beslis je als belegger zelf wat je doet en die verantwoordelijkheid ligt bij jezelf. Ik heb 28.000 aandelen JET gekocht rond 50,- euro. Ben naar de jaarvergadering geweest, was onder de indruk van de gedegen analyse en opmerkingen van Alex Captain van Cat Rock en schrok van de houding en defensieve reactie van Jitse Groen. Toch heb ik een week later mijn positie verdubbeld door nog eens 28.000 aandelen te kopen rond 19 euro. Ik kijk alsvolgt naar de businesscase:
- maaltijdbezorging is een markt die blijft en waarschijnlijk blijft groeien.
- het is kapitaal intensief om een positie op te bouwen in maaltijdbezorging en JET is in haar Europese kernmarkten nauwelijks meer in te halen. Zeker in een situatie waarin kapitaal duurder wordt door hogere rentes.
- JET is relatief recessie ongevoelig. Ordertickets zijn bescheiden, JET is de prijs toegankelijke "snackbar" in maaltijdbezorging.
- JET heeft weinig tot geen last van oplopende inflatie, Rusland en lockdowns in China.
- Jitse Groen heeft strategische fouten gemaakt door Grubhub te kopen en het moment te missen dat het IFood aandeel verkocht kon worden tegen fair value om vervolgens eigen aandelen in te kopen.
- Inmiddels is het hele segment gedaald, maar heeft JET nog wel een aantal belangrijke triggers om extra waarde te realiseren, waaronder een strategische herorientatie op Europa, de verkoop van Grubhub/IFood, het inkopen van aandelen en het uitkeren van een superdividend.
- Door de aanwezigheid van kritische aandeelhouders (waaronder Cat Rock) zal Jitse Groen beperkte tijd krijgen om zijn strategische fouten te herstellen en het onbenutte potentieel van JET in de prijs van het aandeel te laten terugkeren. Mocht hij daarin niet slagen en de koers te laag blijven staan, dan zal JET verkocht worden (geheel of in delen). Ervan uitgaande dat peak inflatie dichtbij is en de 10 jaars rente in de US is uitgeraasd, wordt kapitaal straks weer toegankelijker en zal de M&A actie weer toenemen.
Koersdoelen hebben in deze markt even geen zin. Iedereen heeft zijn eigen pijngrens, maar als je geduld hebt met JET dan zou je weleens een mooi rendement kunnen maken vanaf de huidige koersen