Avenida Group, gekocht door Zuid-Afrikaanse reus, wil tegen 2027 in omvang verdubbelen
Zeven jaar later dan gepland slaagde Grupo Avenida, een van de leiders van de populaire kledingretail in de regio's Midwest en Noord, er vorige maand in om het doel te bereiken dat het voor 2015 had gesteld: het behalen van een jaarlijkse omzet van R $ 1 miljard. Gekocht in februari door de kledinggigant Pepkor uit Zuid-Afrika met een lager inkomen voor ongeveer $ 1,1 miljard, plant het bedrijf een sterke uitbreiding. Het plan is om tegen 2027 300 winkels te bereiken, vergeleken met de huidige 130, en in dit proces andere regio's van het land te bereiken.
"Ik hoop dat het volgende miljard sneller zal komen, niet alleen vanwege de nieuwe winkels, maar ook vanwege de omzetgroei van bestaande winkels", zegt Rodrigo Caseli, president van het bedrijf. Hij is de zoon van Aílton Caseli, die de retailer in 1978 oprichtte in Cuiabá. Na de intrede van Pepkor nam de familie 13% van het bedrijf in beslag.
De vertraging om het doel van het eerste miljard te bereiken, kwam door een combinatie van verschillende factoren.
Intern was het moeilijk voor de Groep om een partner te vinden, die pas in 2012 kwam met de toetreding van Kinea, een fonds dat in februari van dit jaar failliet ging en zijn belang verkocht aan Pepkor.
Onder de externe factoren herinnert de uitvoerende macht aan het tragere tempo van de economie in 2015 en 2016 en de pandemie. "Nu is het nog niet uitgebracht", zegt Caseli, die voor het afgesloten jaar 2022 een omzet van meer dan R$ 1,1 miljard voorspelt.
Sinds februari van dit jaar onder controle van de Zuid-Afrikaanse groep zijn er veranderingen in de dagelijkse gang van zaken in de verkoop begonnen. In maart en april groeide de omzet van de retailer met respectievelijk 80% en 90% in vergelijking met dezelfde periode in 2019, pre-pandemie.
Caseli schrijft deze prestatie toe aan het aanbieden van goedkopere producten. Met werkkapitaal was het bedrijf in staat om de betalingsvoorwaarden van leveranciers te verlagen en dit verschil door te geven aan het label van producten in een tijd van hoge inflatie. "En we zijn niet eens begonnen met het kopen van producten uit Azië," merkt hij op.
Vandaag is de import goed voor 8% van het aanbod van de Braziliaanse retailer. Aziatische artikelen, traditioneel goedkoper, zijn sterk aanwezig in de productmix van Pepkor. Het bedrijf heeft een kantoor in Shanghai, China, waar het rechtstreeks onderhandelt met lokale leveranciers.