FD
DIENSTEN
Hij houdt van ballet, meer wil Grubhub-ceo niet kwijt
Adam DeWitt, sinds een jaar ceo van maaltijdbezorger Grubhub, sloot onlangs misschien wel de deal van zijn leven. Aan de buitenwereld laat hij weinig van zijn blijdschap zien.
Adam DeWitt is er de man niet naar om op de voorgrond te treden. Hij opereert het liefste onder de radar, in tegenstelling tot zijn voorganger, de uitgesproken en eigenwijze Grubhub-oprichter Matt Maloney, die met zijn uitspraken de toorn van Twitter over zich heen kreeg. Maloney trad terug na de overname in 2021 door Just Eat Takeaway, het bedrijf achter Thuisbezorgd.nl.
Zijn ingetogen managementstijl maakt de uitspraken die DeWitt onlangs deed tijdens een interview op een evenement van de Wall Street Journal des te opzienbarender. Op het podium van het Global Food Forum zaaide DeWitt twijfels over de plannen van Just Eat Takeaway om het kwakkelende Grubhub te verkopen. ‘Het gaat meer om manieren om ons te laten groeien dan om verkoop’, zei DeWitt. Waarop het aandeel van Just Eat Takeaway met 16,5% kelderde en een woordvoerder zich haastte te zeggen dat het verkooptraject nog steeds loopt.
Zou DeWitt zijn geschrokken van de ophef die zijn uitspraken veroorzaakten onder de aandeelhouders?
Hij wist natuurlijk wat hij deed. Daags na het interview kondigde Grubhub een zeer lucratieve overeenkomst met Amazon aan, die een poel aan nieuwe klanten aanboort en de concurrentie op achterstand zet. Bovendien krijgt Amazon, altijd op zoek naar een voet tussen de deur in een voor de webgigant nog onontgonnen markt, de mogelijkheid aandelen in de maaltijdbezorger uit Chicago te verwerven. De toekomst ziet er voor Grubhub, dat tijdens de pandemie terrein verloor, weer beter uit.
MUISSTIL
Voor de buitenwacht blijft het echter gissen naar DeWitts reactie op de ontwikkelingen van de afgelopen twee weken. Behalve een blije quote in het persbericht over de deal, laat hij zich niet publiekelijk horen. Op zijn Twitteraccount, waar hij 98 volgers heeft, is het al sinds eind 2020 muisstil. Zijn oude posts gaan over typisch Amerikaanse sporten als honkbal en vooral over de balletvoorstellingen die hij bezocht — hij is bestuurslid van een bekend dansgezelschap uit Chicago. Op LinkedIn, het enige andere bekende sociale medium waarop DeWitt een account heeft, deelt hij ook geen inzichten in zijn denken en doen. Terwijl de overeenkomst met Amazon toch de deal van zijn leven moet zijn.
DeWitt, meestal gekleed in een geruit overhemd en met stoppelbaard, houdt zelden interviews. Op YouTube staan een paar video’s waaruit een voorliefde voor voedselverstrekking en cijfers naar voren komt — hij blijkt dus helemaal op zijn plek bij maaltijdbezorger Grubhub.
In een kort filmpje van Nourishing Hope, een non-profitorganisatie uit Chicago die maaltijden uitdeelt aan arme gezinnen en waarvoor hij zich inzet, deelt DeWitt een piepklein inkijkje in zijn gezinsleven. ‘Een belangrijke waarde waarover we het bij ons thuis graag hebben, is teruggeven aan de gemeenschap’, zegt hij.
In een video uit februari 2021 geeft hij in de hoedanigheid van penningmeester een presentatie over de jaarcijfers van de Bernard Zell Anshe Emet Day School. Volgens de website van deze school is DeWitt lid van de Raad van Toezicht. ‘Adam en zijn vrouw Merritt zijn de ouders van drie leerlingen van Bernard Zell’, vermeldt de site verder. Bernard Zell omschrijft zich als een onafhankelijke Joodse school voor de 21e eeuw, waaruit de conclusie getrokken kan worden dat het gezin religieus is.
Misschien past zijn terughoudendheid bij het typische behouden karakter van een chief financial officer, de functie die DeWitt tien jaar bij Grubhub bekleedde. Misschien is DeWitt ook wel voorzichtig omdat hij van dichtbij heeft gezien wat een ellende je als ceo over je kunt afroepen als je wel kleur bekent.
In 2016 stuurde toenmalig Grubhub-ceo Maloney vlak na de Amerikaanse presidentsverkiezingen een interne e-mail. Kern van zijn boodschap: werknemers die Donald Trump steunen, kunnen maar beter vertrekken. De nationalistische en haatdragende standpunten die Trump voorstaat, passen niet bij de waarden van Grubhub, liet Maloney blijken. Zijn bericht lekte uit en leidde tot een storm van kritiek op sociale media en oproepen de maaltijdbezorger te boycotten. Waarop Maloney uiteindelijk zijn Twitteraccount verwijderde.
STERKE TEAMS
Lefgozer Maloney prees DeWitt eerder om zijn kwaliteiten, zoals het bouwen van sterke, effectieve teams. ‘Grubhub zou slechts een schaduw van zichzelf zijn zonder deze cfo aan mijn zijde.’ Sinds DeWitt in 2011 aan boord kwam, groeide de omzet van Grubhub in tien jaar tijd van $20 mln naar $2 mrd. Als cfo was hij ook verantwoordelijk voor dataonderzoek, de klantenservice en personeelszaken. Uit de reviews op Glassdoor, een website waar werknemers hun werkgever beoordelen, blijkt dat Grubhub-kantoormedewerkers over het algemeen te spreken zijn over de goede work/life-balans en de secundaire arbeidsvoorwaarden van het bedrijf.
Dat staat in schril contrast met hoe restaurant- houders over de aanpak van Grubhub oordelen. De 30% commissie die de maaltijdbezorger rekent voor het rondbrengen van taco’s en pizza’s, valt bij hen niet in goede aarde. DeWitt zegt te zoeken naar de balans waarop beide partijen geld verdienen met maaltijdbezorging.
Het aandeel van Just Eat Takeaway klom na de Amazondeal met 15,5%, maar blijft daar zo’n beetje steken. Sinds Just Eat Takeaway Grubhub vorig jaar voor omgerekend €6,4 mrd overnam, verloor het aandeel ruim 85% van zijn waarde. Bovendien is het leven voor de Amerikaanse consument door de inflatie al flink duurder geworden.
De toekomst ziet er voor Grubhub beter uit, maar rooskleurig is het nog niet te noemen.
Bronnen: The Wall Street Journal, Chicago Tribune, Food On Demand, Washington Post
Cv
1990-1994 Studie Economie aan Dartmouth college, New Hampshire
1994–2011 Diverse financiële functies, waaronder cfo online trader OptionsXpress
2010-heden Bestuurslid Joffrey Ballet Chicago
2011 Cfo maaltijdbezorgingsdienst Grubhub
2018 President en cfo Grubhub
2021 Benoemd tot ceo Grubhub na de overname door Just Eat Takeaway