Olietankergroep Euronav zag de kwartaalresultaten sterk stijgen, dankzij hogere tarieven (al werden die pas op het einde van het kwartaal een feit). De bedrijfskasstroom (EBITDA) steeg met 230%, wat het nettoverlies reduceerde tot 4,9 miljoen dollar. Door de hogere waarde van de schepen, de duurdere dollar en de hogere tarieven krikt KBC Securities-analist Olivier Vandewoude het koersdoel op van 12 naar 14,5 euro per aandeel. Vandaag noteert de groep dicht bij zijn intrinsieke waarde en dus blijft het “Houden”-advies behouden.
Aanhoudend verlies
Het licht negatieve nettoresultaat voor het tweede kwartaal is een gevolg van het aanhoudend moeilijk marktklimaat. Het verwachte herstel van de tarieven als gevolg van het conflict tussen Rusland en Oekraïne begon zich de laatste weken echter te materialiseren. Analist Olivier Vandewoude blijft positief voor de rentevoeten in het tweede halfjaar. De winst per aandeel kwam uit op -0,02 dollar per aandeel. Euronav houdt vast aan een dividenduitkering van 0,03 dollar per aandeel per kwartaal.
Stijgende vrachttarieven is goed nieuws
In het tweede kwartaal lag het gemiddelde tankertarief (Very Large Crude Carriers, VLCC) op 17.000 dollar per dag, terwijl de Time Carter (TC)-tarieven 45.500 dollar per dag bedroegen. In het eerste kwartaal van 2021 was dat nog 13.750 en 48.300 dollar per dag. De Suezmax-tarieven op de spotmarkt klommen van 15.500 dollar in het eerste kwartaal naar 20.000 dollar per dag, terwijl de prijs op de chartermarkt stabiliseerde op 30.500 dollar per dag.
Tot dusver verdiende de VLCC-vloot in het derde kwartaal van 2022 gemiddeld al 12.700 dollar per dag en 47% van de beschikbare dagen zijn vastgelegd. De Suezmax-vloot heeft ongeveer 23.900 dollar per dag verdiend en 49% van de beschikbare dagen is vastgelegd.
Euronavs vooruitzichten
Zoals verwacht leidde het conflict tussen Rusland en Oekraïne tot een toename van het aantal tonkilometers omdat Europa zijn invoer van ruwe olie uit Rusland heroriënteert naar de Atlantische Oceaan en de Midden-Europese landen. Deze aanhoudende trend zal de vrachttarieven op korte termijn opdrijven. De anticyclische stijging van de vrachttarieven zet de toon voor een dynamische markt voor het vervoer van ruwe olie in de komende winter. Kortetermijntrends zijn de verwachte vraag naar olie vanuit China & hogere import vanwege hogere raffinagebenutting.
Er zijn positieve signalen in termen van het scheepsaanbod. De overschot aan Very Large Crude Carriers (VLCC) in het Midden-Oosten bereikte onlangs een laagste punt in twee jaar. Ook de ratio's van het orderboek ten opzichte van de vloot (VLCC 4,9%, Suezmax 3,9%) blijven op een meerjarig dieptepunt.
KBC Securities over Euronav
De tarieven zijn de laatste weken gestegen als gevolg van de toename van het aantal tonmijlen door het conflict tussen Rusland en Oekraïne, meldt analist Olivier Vandewoude. De prijzen van de activa blijven sterk, met een nieuwbouw VLCC die 119 miljoen dollar kost (+17% op jaarbasis), evenals de schrootprijzen. Daardoor blijft de positieve zaak voor de aanbodhoek van schepen op middellange termijn overeind.
Als gevolg van de groeiende waarde van de activa, de sterke opwaardering van de dollar tegenover de euro en (eindelijk) betere vooruitzichten voor de tarieven in de tweede helft van het jaar, verhoogt analist Olivier Vandewoude het koersdoel van 12 naar 14,5 euro (op basis van de geactualiseerde intrinsieke waarde). Euronav noteert dicht bij zijn intrinsieke waarde en dus blijft het “Houden”-advies op de tabellen staan.
De geplande fusie met Frontline kan het aandeel naar een premie ten opzichte van de intrinsieke waarde duwen, maar gezien de situatie met CMB nog niet is opgelost (die kocht vorige maand alweer extra aandelen in), wil analist Olivier Vandewoude zo’n premie niet toepassen. Die fusie heeft volgens hem een goede kans van slagen, maar een koppige familie zou kunnen leiden tot een lang en hobbelig proces. Daarom acht hij Euronav redelijk gewaardeerd.