De gevreesde ontbolstering van Euronav lijkt nu toch bewaarheid te worden. Volgens de maritieme website TradeWinds zou John Fredriksen het gros van de supertankers van de Belgische rederij inpalmen.
Er lijken grote veranderingen op komst voor Euronav. John Fredriksen, met een belang van 28,48 procent de grootste aandeelhouder, zou dicht bij een deal staan, meldt TradeWinds, dat doorgaans goed geïnformeerd is.
In Amerikaanse kringen van tankeroperatoren werd donderdag volop gesproken over een akkoord tussen de twee referentieaandeelhouders - Fredriksen (Frontline) en de familie Saverys (CMB) - dat op tafel zou liggen. De deal zou in de komende dagen aangekondigd worden. Al wijzen de bronnen waarop TradeWinds steunt erop dat dat niet helemaal zeker is ‘gezien de volatiele en gecompliceerde persoonlijkheden’ die erbij betrokken zijn.
Het plan zou erin bestaan dat Frontline, de door Fredriksen gecontroleerde tankerrederij, het gros van de VLCC’s (supertankers van 200.000-320.000 ton) van de Belgische rederij zou overnemen, net als een kleiner deel van de Suezmax-tankers (120.000-200.000 ton).
De vloot van Euronav telt 66 schepen, waaronder 41 VLCC’s en 22 Suezmax-tankers. Nog eens vier Suezmax-tankers zijn in aanbouw en zullen in het komende jaar de vloot vervoegen.
Frontline heeft een vloot van 65 schepen, waaronder 22 VLCC’s, 25 Suezmax-tankers en 18 Aframax-tankers (80.000-120.000 ton).
Geblokkeerde fusie
Frontline probeerde vorig jaar met Euronav te fuseren, maar dat project liep op de klippen. De fusie werd geblokkeerd door de familie Saverys (Alexander, de topman van CMB, zijn broers en zijn vader Marc), die een belang van 25 procent opbouwde. Zij was van meet af tegen een fusie met Frontline gekant en wil met Euronav een andere, groenere richting uitgaan. De familie Saverys wil diversifiëren naar andere scheepvaartsectoren en naar het vervoer van duurzame brandstoffen.
In het voorjaar werd de raad van bestuur van Euronav grondig dooreengeschud. Naast drie onafhankelijke bestuurders zitten voor Frontline Fredriksen en Cato Stonex in de raad en voor CMB Marc Saverys en Patrick de Brabandere. De twee referentieaandeelhouders hebben sindsdien Euronav goed op koers gehouden, wat ook blijkt uit de sterke tweedekwartaalcijfers.
Analisten opperen al langer dat Euronav mogelijk wordt opgesplitst. Scheepvaartkenners zeiden van in het begin dat het Fredriksen alleen om de schepen van Euronav te doen was. De Belgische tankerrederij beschikt over een uitstekende jonge vloot.
Bij Euronav wou men geen commentaar kwijt. (Tijd.be)