blijft positeve berichten voor rentabilitiet.
Wellicht doet venezuele nu weer beroep op de commerciele vloot, goed voor VLCC
Er werdt een 2002 vlcc verkocht net boven 30 milj$. De resterende VLCC van euronav zijn dus gemiddeld 13 jaar jonger, en kapitaal is gerecupereerd met pakweg 10 000 $ per dag op spot.... Natuurlijk komen er nog de kosten bij: Voor een degelijk rendement is zowat 40 000 $ /per dag op spot nodig, om de commerciële waarde te verantwoorden.
Nieuwbouw vergt het dubbele voor eenzelfde rendement, maar is merkelijk goedkoper in exploitatie.
Kapitaalverhoging: ter beoordeling, een mogelijk scenario:
Wat cmb verkoopt aan Euronav, ttz het aantal schepen, hangt wellicht af van partners, die bereid zich garant te stellen voor kapitaalverhogingen. De regering onderhandelt binnenkamers om de investeringen voor 40% fiskaal aftrekbaar te maken: lijkt wel geknipt op de maat van Euronav, die op die manier mogelijks zijn kapitaal kan... verdubbelen? Je moet alleen voldoende investeerders bereid vinden die kapitaalverhoging te garanderen, en dan boven het huidige bod: bv 1 aandeel per 2 aan 20$. Dat waardeert dan .300 000 000 aandelen aan 20$, maar de helft blijft cash. In dat geval zou CMB dus alleen die 23% van Frederiksen kopen, en de beurskoers zou boven het bod standhouden, dus niet worden aangeboden. Wel zou CMB dan ook nog moeten inschrijven op een kapitaalverhoging van 1 miljard. (aandelen kopen die anders misschien zouden aangeboden worden)
Met verse cash kan Euronav dan wellicht cmb-tech inlijven, en een wereldpositie innemen in groene energie. Let wel, de aangekochte vloot, en wat ze al hebben zou al direct opbrengen: De nieuwe investeringen, echt 'nieuw' of 'ontwikkeling' zouden op het totaal maar beperkt zijn. Een direct rendement zou het gevolg zijn, en institutionele aandeelhouders kunnen overtuigen om mee in te stappen. Wellicht zou die hoge beurskoers kunnen gegarandeerd worden door partner(s), die bereid is naast CMB aan die prijs een redelijke participatie te nemen. De winstcapaciteit van het geheel zal met dat vers kapitaal wel boven het miljard uitkomen, en dus een aantrekkelijke e n duurzame koers /winst verhouding van 6