EURONAV KONDIGT DIVIDENDVOORSTEL AAN,
VERDERE VLOOTOPTIMALISATIE EN GROEI
ANTWERPEN, België, 20 maart 2024 – Euronav NV (“EURN”, “Euronav” of “de
Vennootschap”) (NYSE: EURN & Euronext: EURN) kondigt een dividendvoorstel aan op de
jaarlijkse aandeelhoudersvergadering en verdere vlootoptimalisatie door de verkoop van
drie VLCC’s, de oplevering van de Mineral France en bestellingen van twee
Newcastlemaxen en een extra VLCC.
Een belangrijk hoofdstuk wordt afgesloten
Het jaar 2023 was een transformatieve periode voor Euronav & CMB.TECH en haar
aandeelhouders. De impasse met Frontline werd opgelost, de venieuwde strategie om de
referentie te worden in duurzame scheepvaart werd uitgerold door de succesvolle
afronding van de CMB.TECH transactie, en het openbare bod werd afgesloten.
De Raad van Toezicht zal op de algemene aandeelhoudersvergadering op 16 mei 2024
voorstellen om 4,57 USD per aandeel uit te keren. Deze uitbetaling zal een combinatie zijn
van een dividend en een terugbetaling van de uitgiftepremie. Deze uitkering zal optimaal
zijn voor de aandeelhouders aangezien Euronav verwacht dat het deel van de uitkering
dat zal bestaan uit de terugbetaling van de uitgiftepremie meer dan 90% zal uitmaken.
Deze uitkering wordt vrijgesteld van roerende voorheffing.
Een nieuw hoofdstuk wordt geschreven – met volle vaart vooruit om de waardecreërende
strategie uit te voeren
Euronav heeft de VLCC Nectar (2008 – 307,284 DWT), VLCC Newton (2009 – 307,208
DWT), en VLCC Noble (2008 – 307,284 DWT) verkocht. Deze verkoop kadert in de
strategie van Euronav & CMB.TECH om oudere schepen te verkopen op een historisch
hoogtepunt in de tanker markt en het vrijgekomen kapitaal te herinvesteren. Deze
transactie zal een meerwaarde genereren van 83,5 miljoen USD.
Verder heeft Euronav een bestelling afgerond voor twee Newcastlemaxen en één VLCC bij
Qingdao Beihai Shipyard (China). De schepen worden naar verwachting in het eerste en
tweede kwartaal van 2027 opgeleverd. Euronav & CMB.TECH hebben nu vijf VLCC’s en
vierentwintig Newcastlemaxes in bestelling bij Qingdao Beihai Shipyard. Deze zullen
allemaal op ammoniak kunnen varen.
Op 18 maart, werd de vierde super-eco Newcastlemax Mineral France (2024 – 210,000
DWT) opgeleverd. Dit brengt de Newcastlemax-vloot van Euronav & CMB.TECH op vier
schepen op het water. Ze worden allemaal uitgebaat op de spotmarkt, die vandaag geniet
van zeer goed renderende tarieven.Er zullen in 2024 nog 6 Newcastlemaxen opgeleverd
worden.
Deze recente transacties tonen nogmaals aan dat Euronav & CMB.TECH voluit gaan voor
de ambitie om te groeien en om de referentie te worden in duurzame scheepvaart.
======================
"Deze uitkering wordt vrijgesteld van roerende voorheffing".
Betekent dit in het NL dat het om een netto dividend gaat?