CalmSeas schreef op 24 september 2024 17:53:
Ik ben er weer uit! De afgelopen paar jaar regelmatig erin en eruit gegaan - nooit zeer grote posities zoals ik hier wel eens voorbij zie komen - en altijd enkele honderden tot duizenden winst.
Voor wat het waard is: ik denk wel dat het steeds beter zal gaan met dit bedrijf. Helaas is het gewoon een te volatiel aandeel. Volgende week kunnen we op 10 EUR staan. De maand erop weer op 15. Kijk alleen al naar de jaargrafiek van dit jaar: echt heel vaak zien we dat binnen enkele dagen er 5-10% bij komt en in een zelfde tijdsbestek er ook weer af gaat. Dat zie je weliswaar ook bij bedrijven als ASML, maar die maken al miljardenwinsten.
Nogmaals: ik denk wel dat het steeds beter zal gaan met dit bedrijf. Met het aantal uitstaande aandelen dat minder wordt en de winstgevendheid die oploopt moet het echt wel een keer flink beter gaan met dit aandeel: maar of dat deze maand, volgend maand of pas over een paar jaar is blijft een gok.
De focus op winstgevendheid neemt echt toe. Daarom van mij hieronder nog een stukje extra inhoudelijkheid voor dit topic.
Een quick and dirty analyse, niet op basis van rapportages en cijfers, maar op basis van bedrijfsvoering en beleid die met het blote oog zichtbaar zijn. Voor mij enkele key indicators:
1) Meer gericht sponsorHet sponsoren van iets is altijd een flinke kostenpost. Maar hun hernieuwde UEFA deal is slim: de doelgroep is bovengemiddeld waarschijnlijk om iets te bestellen en veel wedstrijden vallen aan het begin van de avond (wanneer mensen weleens trek hebben)
2) Betere marketingcampagnesDe "Bestel op X/Y/Z-moment, win gegarandeerd prijs X/Y/Z". Tot begin dit jaar zag je nog heel vaak dat ze best wel veel kortingsvouchers weggaven van, bijvoorbeeld, 5 euro. Dat heeft direct invloed op de winstgevendheid van een bestelling. Het verhoogt hooguit de hoeveelheid bestellingen, maar je profit margin is direct weg. Je ziet nu veel slimmere campagnes: de 'directe' kortingsbonnen worden vrijwel niet meer gedaan.
In plaats daarvan is het vaak "korting in combinatie met product X/Y/Z [bijv Ice Tea]". Die product X/Y/Z is natuurlijk een deal die ze hebben met een fabrikant. Dat levert juist geld op.
Je ziet ook dat ze vaker juist kortingsbonnen weggeven voor merchandise bij partner X. Recent voorbeeld is met Max Verstappen. Dat is gewoon een commerciele deal tussen twee partijen en zal ze eerder geld opleveren dan geld kosten.
3) Afstoten puntenprogrammaZe zijn het puntenprogramma aan het afstoten. Tot begin dit jaar kon je met je verdiende punten nog kortingsvouchers van 3 tot 5 euro krijgen. Zeer negatief, want direct impact op de winstmarges terwijl juist de mensen die van zo'n programma gebruikmaken 99,99% van de tijd toch wel voor Thuisbezorgd kiezen.
Op dit moment hebben ze zelfs het hele puntenprogramma afgestoten.
Gokje: ik denk dat er een nieuw programma voor in de plaatskomt. Punten zullen iets langzamer opbouwen en er zullen vooral producten in komen te staan die winstgevend zijn voor Just Eat Takeaway. Ik noem maar wat: de lokale snackbar die extra betaalt om in dat puntenprogramma te komen, omdat dat extra klanten oplevert.
Oude scenario: kortingsbonnen die direct ten koste gingen van de winst van Thuisbezorgd
Nieuw scenario: restaurants die voor een stukje 'spotlight' betalen en wat juist positief is voor de winst van Thuisbezorgd
Hoe dan ook: zelfs als er geen nieuw programma voor in de plaats komt, dan is er sinds deze maand nog steeds afscheid genomen van een verlieslatend programma.
4) Product verbeteringStiekem zijn er zeer recent best wel wat wijzigingen doorgevoerd in de app. Een goed voorbeeld is de zoek functie. Als je nu een bepaalde maaltijd intikt, is de kans veel groter dat je direct resultaat hebt. Een klant die daardoor minder hoeft te zoeken (en dus minder twijfelt en minder geïrriteerd raakt) is eerder geneigd te bestellen.
Al met al: je hoeft niet eens naar rapportages en jaarcijfers te kijken om te zien waar Thuisbezorgd mee bezig is. Een ieder die enigszins kritisch naar het product kijkt (= de app), reclames (=UEFA sponsor) en overige elementen (= zoals puntenprogramma), kan zien dat er qua bedrijfsvoering en tactiek echt al het een en ander aan het veranderen is.
Wat zijn wat mij betreft nog meer
directe punten die beter kunnen?
1) Afschaffen cadeaubonnenIk heb deze nog nooit iemand zien gebruiken. Winkeliers kunnen deze zelfs met 5% korting aanbieden. Dat betekent dus dat Thuisbezorgd al 5% bijlegt - nog los van extra verloren marges die we eventueel niet zien. Daarnaast moet je een systeem in stand houden wat geld kosten. Lekker afschaffen dus.
2) Referral vergoedingenAls jij via site X/Y/Z naar Thuisbezorgd gaat, dan krijgt die site ook rond de 5% van de orderwaarde van wat de klant bestelt. Logisch dat het ooit is opgezet: je wil zoveel mogelijk aandacht voor jouw merk. Zeker aangezien food delivery toch al snel een "winner takes all"-markt kan zijn. Het marktaandeel in Nederland is echter al zeer groot. Die referrals kan je dus in ieder geval in (het toch al winstgevende) Nederland afschaffen.