Prosus zet in op AI om groei te stimuleren na toename e-commerce-inkomsten -- Update
2 minuten geleden (vandaag 14:08:37)
Dow Jones Newswires
Door Najat Kantouar
Prosus rekent op kunstmatige intelligentie om groei te stimuleren nadat de omzet in de eerste helft van het fiscale jaar steeg, gestimuleerd door een sterke groei in de kernactiviteiten van e-commerce.
AI draagt ??aanzienlijk bij aan de huidige groei van het bedrijf, zei CEO Fabricio Bloisi in een interview. De Nederlandse investeringsgroep, die zich richt op consumenteninternetbedrijven, zei dat het over een schat aan gegevens beschikte van miljarden transacties in zijn portfolio waarmee het AI-modellen kon trainen.
Prosus en zijn moederbedrijf, Naspers, kozen Bloisi in mei als CEO en zetten daarmee een nieuwe koers uit voor de groep in het tijdperk van kunstmatige intelligentie. Prosus heeft investeringen in rubrieksadvertenties, maaltijdbezorging, betalingen en fintech, onderwijstechnologie en durfkapitaal.
Bloisi zei dat AI een belangrijke rol zou spelen bij het genereren van een extra $ 100 miljard aan waarde, aangezien de hoeveelheid gegevens die de groep heeft van transacties een concurrentievoordeel vertegenwoordigt voor zijn technologie-ecosysteem. Prosus werkt eraan om een ??wereldwijde innovator te worden met behulp van AI, zei hij, inclusief meer personalisatie en het vermogen om de behoeften van klanten te voorspellen, naast andere voordelen.
Voor de zes maanden die eindigden op 30 september, steeg de e-commerce-omzet met 16% tot $ 3 miljard. De aangepaste winst vóór rente en belastingen kwam uit op $ 181 miljoen vergeleken met een verlies van $ 36 miljoen een jaar eerder. Dit weerspiegelt een aanzienlijke verbetering in zijn iFood- en geclassificeerde bedrijven, met inkomsten die respectievelijk met 30% en 20% stegen.
De kernwinst steeg met 76% tot $ 3,5 miljard, gedreven door sterke verbeteringen in e-commerce en de prestaties van Tencent Holdings, waarin Prosus al lang een topinvesteerder is.
Vooruitkijkend verwacht Prosus een omzet van $ 6,2 miljard voor fiscaal 2025, met een organische groei van meer dan 20% en $ 400 miljoen aan aangepaste winst vóór rente en belastingen uit e-commerce-activiteiten.