Eerste vaststellingen. Ik moet het wel nog nauwkeuriger bekijken.
De abonnementsinkomsten zijn met 8,2% gestegen en de transactie-inkomsten met 9,3%. Ook de winstmarge op die digitale diensten is verbeterd, van 58% naar 59,7%. Dit komt deels door inkomsten uit klantengeld (denk aan betalingsdiensten) en omdat ze kosten hebben bespaard.
Qua operationele efficiëntie gaat het ook de goede kant op: UPG's EBITDA-verlies is verbeterd van €-11,0 miljoen in 2023 naar €-9,2 miljoen in 2024. Dat betekent dat ze hun bedrijfsvoering beter op orde hebben.
Voor de toekomst ziet het er hoopvol uit. Unifiedpost verwacht in 2025 een grote groei van 25% in abonnementsinkomsten, vooral dankzij nieuwe regels voor e-facturering in landen zoals België, Nederland, Frankrijk en Duitsland.
Daarnaast willen ze tegen het einde van 2025 een positieve vrije kasstroom bereiken.
Op het gebied van kostenbesparingen hebben ze ook stappen gezet: in 2024 hebben ze €5,9 miljoen bespaard op kosten en €6,9 miljoen minder uitgegeven. Dit heeft geholpen om de operationele efficiëntie te verbeteren. Ook hebben ze minder uitgegeven aan R&D, van €18,4 miljoen in 2023 naar €17,0 miljoen in 2024.
Kortom, eerste indruk is positief :) Eigenlijk zoals verwacht na al het nieuws van de afgelopen maanden. Nu is het in 2025 zaak om met dit nieuwe bedrijf UPG 2.0 de 25% groei in abonnementen binnen te halen.