Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen « Terug naar discussie overzicht

Hoegh Autoliners ASA (HAUTO)

356 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 13 14 15 16 17 18 | Laatste
Altijd prijs
0
Questions, vanmorgen aan IR Hoegh:
Is it correct that Hoegh's ships will also be subject to these restrictions or are RoRo ships excluded?
What, if any, does this mean for Hoegh's trade routes?
Who pays these taxes? The automaker or Hoegh?
Will this affect the number of Aurora class ships to be delivered? What will be the consequences, if any, for Hoegh in volume and financial terms?

Antwoord van IR: "We continuously assess the potential impact from all regulations, restrictions and sanctions into our trade and business. We will update the market should there be any material changes."

Snel antwoord, zonder info...maar dan weet men wel dat we meekijken.
Fox WIld
0
Bedankt voor de info!

We kunnen er dus vanuit gaan dat zolang we niets horen van Hoegh er geen materiële impact op de cijfers en outlook zal zijn. Wel jammer dat ze met een standaard reply kwamen en niet enkele van je vragen beantwoord hebben.
de schaatser
0
Dit soort maatregelen van Trump, leidt uiteindelijk naar een crisis zoals in de jaren 30 van de vorige eeuw. Ook toen werd er uit Amerika handels overeenkomsten eenzijdig opgezegd. We weten allemaal waar dit toe heeft geleid.
Fox WIld
0
www.linkedin.com/pulse/ro-ro-vehicle-...

Market Overview and Growth Trends

The global Ro-Ro Vehicle Shipping market was valued at $20.18 billion in 2023 and is projected to reach $31.6 billion by 2032, growing at a CAGR of 5.1% from 2024 to 2032.

The increasing production of vehicles, expansion of international trade, and demand for reliable transportation solutions are key drivers of this market's growth. Historical data from 2018 to 2023 indicates a steady rise in Ro-Ro shipping services, largely driven by the surge in global automobile demand and industrial equipment exports.
Fox WIld
1
Ik zat nog even wat te googlen en vond de link hierboven met een recente analyse van de RoRo markt waar nog voldoende vertrouwen uit blijkt met een gemiddelde groei van de markt van 5,1% tot aan 2032.

Ik blijf daarom rustig zitten tot de rust wedergekeerd is en ga bij deze lage koersen het netto dividend ook nog herbeleggen en dan over een jaar of vijf de balans maar eens opmaken... :-)
Fox WIld
1
quote:

Altijd prijs schreef op 25 februari 2025 12:17:

Questions, vanmorgen aan IR Hoegh:
Is it correct that Hoegh's ships will also be subject to these restrictions or are RoRo ships excluded?
What, if any, does this mean for Hoegh's trade routes?
Who pays these taxes? The automaker or Hoegh?
Will this affect the number of Aurora class ships to be delivered? What will be the consequences, if any, for Hoegh in volume and financial terms?

Antwoord van IR: "We continuously assess the potential impact from all regulations, restrictions and sanctions into our trade and business. We will update the market should there be any material changes."

Snel antwoord, zonder info...maar dan weet men wel dat we meekijken.
De Amerikaanse regering is van plan om Chinese schepen te belasten tot wel $1,5 mln per keer dat een schip een Amerikaanse haven aandoet. Het voorstel is in scheepvaartkringen met ongeloof ontvangen. ‘Dit is een waanzinnig plan’, zegt haveneconoom Bart Kuipers. ‘Is hier een bommetje gedropt? Ja, dat kun je wel stellen’, zegt ook Nathan Habers van redersvereniging KVNR.

Lees het volledige artikel: fd.nl/politiek/1546792/amerikaans-pla...
Altijd prijs
0
quote:

Fox WIld schreef op 25 februari 2025 14:34:

Ik zat nog even wat te googlen en vond de link hierboven met een recente analyse van de RoRo markt waar nog voldoende vertrouwen uit blijkt met een gemiddelde groei van de markt van 5,1% tot aan 2032.

Ik blijf daarom rustig zitten tot de rust wedergekeerd is en ga bij deze lage koersen het netto dividend ook nog herbeleggen en dan over een jaar of vijf de balans maar eens opmaken... :-)
Ik vrees dat Google verouderde informatie voorschotelt. De handel is er (nog) wel maar hoe alles gaat verschuiven is echt onnavolgbaar.

Ik begrijp overigens niets van dat VS-beleid: ALS rederijen nieuwe schepen willen bestellen in de VS, wie gaan al die schepen dan bouwen? Is daar capaciteit voor na alle saneringen? Wat kost dat met sancties op metalen? Wat wordt de wachttijd om je schip te laten bouwen? Ik vrees dat de im-en export volledig op slot gaat.
Altijd prijs
0
Overigens blijf ik ook zitten. Dit hele plan is (ik citeer) krankzinnig en onuitvoerbaar. Ik vrees / hoop dat geen rederij nog de VS aandoet.
Fox WIld
0
Ja, ik ga er vanuit dat dit hele plan afgeschoten wordt. Trump zal door zijn adviseurs toch echt wel ingefluisterd krijgen dat dit plan desastreus is voor o.a. exporterende Amerikaanse bedrijven. De Amerikaanse consument moet uiteindelijk de rekening betalen en samen met de andere importheffingen zal de Amerikaanse economie tot stilstand komen en dat wil toch niemand?
Fox WIld
0
De koers was vanmiddag toch in de -5% regionen beland terwijl de daling vanmorgen rond -2% bleef hangen. Inmiddels een licht herstel tot -4% maar er zijn toch veel aandeelhouders die het zinkend schip verlaten...
Altijd prijs
0
quote:

Fox WIld schreef op 25 februari 2025 16:18:

De koers was vanmiddag toch in de -5% regionen beland terwijl de daling vanmorgen rond -2% bleef hangen. Inmiddels een licht herstel tot -4% maar er zijn toch veel aandeelhouders die het zinkend schip verlaten...
Ik had ook gepost op het Duitse forum, om te vragen wat zij denken. Maar daar komt weinig zinnigs uit. Zoals altijd. Enige vragen daar: wanneer wordt er dividend betaald, hoe krijg ik mijn belastingen terug. Het gaat omhoog, het gaat omlaag;-), maar misschien hebben ze het ook gelezen.

Ik heb overigens wel wat Amerikaanse aandelen verkocht. Wil er he-le-maal niets meer mee te maken hebben.
Altijd prijs
1
quote:

Fox WIld schreef op 25 februari 2025 16:04:

[...]

De Amerikaanse regering is van plan om Chinese schepen te belasten tot wel $1,5 mln per keer dat een schip een Amerikaanse haven aandoet. Het voorstel is in scheepvaartkringen met ongeloof ontvangen. ‘Dit is een waanzinnig plan’, zegt haveneconoom Bart Kuipers. ‘Is hier een bommetje gedropt? Ja, dat kun je wel stellen’, zegt ook Nathan Habers van redersvereniging KVNR.

Lees het volledige artikel: fd.nl/politiek/1546792/amerikaans-pla...
Mooi artikel in het FD. Citaat:

"Maar Amerikaanse exporteurs zullen nog veel grotere klappen oplopen, aldus Jens Larsen van het Deense maritieme adviesbureau Vespucci Maritime. Hij wijst erop dat Amerika vooral relatief hoogwaardige producten invoert, maar juist veel laagwaardige bulk uitvoert. De extra kosten van de heffingen zullen daarom proportioneel harder aankomen voor bedrijven die bijvoorbeeld sojabonen exporteren.

Geen benul
‘De exporteurs van agrarische producten zullen grote klappen krijgen’, aldus Larsen, die veel van de grootste containerrederijen tot zijn klanten rekent. ‘Degene die dit plan heeft geschreven, heeft er werkelijk geen benul van hoe toeleveringsketens werken.’"
Altijd prijs
1
Zeer interessant. Totaal onuitvoerbaar plan. Er bestaan wereldwijde allianties van rederijen die gebruik maken van elkaars faciliteiten en schepen. Schepen doen in één ronde meerdere havens aan.
Daarnaast moeten schepen voor de export meer onder Amerikaanse vlag gaan varen en gebouwd zijn in de VS. Commentaar: Amerikaanse werven hebben sinds 2017 geen nieuwe tanker meer gebouwd. Ze hebben sinds 1980 geen vloeibaar aardgastanker meer gebouwd.
www.lloydslist.com/LL1152667/Sweeping...
Altijd prijs
0
Samenvatting van Perplexity.ai
Het voorgestelde plan van de Amerikaanse handelsvertegenwoordiger (USTR) om hoge vergoedingen op te leggen aan in China gebouwde schepen, Chinese scheepsexploitanten en bedrijven met in China gebouwde schepen in hun vloot heeft aanzienlijke controverse en bezorgdheid gewekt in de maritieme industrie. Hier zijn de belangrijkste opmerkingen en reacties:

De vergoedingen kunnen de verzendkosten op gerelateerde routes verhogen, de binnenlandse inflatie in de VS verergeren, de mondiale concurrentiekracht van Amerikaanse goederen verminderen en de belangen van Amerikaanse havenexploitanten en havenarbeiders schaden.

Amerikaanse importeurs, exporteurs en consumenten zullen waarschijnlijk de zwaarste lasten dragen van deze nieuwe vergoedingen, aangezien ze zouden worden doorberekend via toeslagen of hogere vrachtprijzen.

Het voorstel brengt chaos en onzekerheid in de toeleveringsketen van containervervoer, volgens John McCown, een analist bij het Center for Maritime Strategy.

Het kan leiden tot grote inefficiënties voor de scheepvaartindustrie en de vrachtprijzen en kosten voor verladers verhogen.

Implicaties voor de wereldhandel
Het plan zou de tweedeling van de mondiale scheepvaart kunnen versnellen, wat leidt tot de opkomst van "parallelle" vloten. Het brengt mondiale toeleveringsketens en het vertrouwen van investeerders in gevaar.

Effectiviteit in twijfel getrokken
Een woordvoerder van het Chinese ministerie van Handel verklaarde dat de Amerikaanse maatregelen er niet in zullen slagen de scheepsbouwindustrie nieuw leven in te blazen.

Sommige waarnemers zien de vergoedingen als een andere vorm van tarieven, maar met een grofheid die ze nog zinlozer maakt.

Reikwijdte en impact
De verstrekkende aard van het voorstel zou veel niet-Chinese exploitanten treffen en een aanzienlijk deel van de mondiale scheepvaart beïnvloeden.

Lars Jensen, CEO van Vespucci Maritime, noemde het voorstel "waanzin" en merkte op dat de kosten voor containerschepen minstens 10 keer hoger zouden kunnen zijn dan bestaande kosten.

Reactie van de industrie
Onzekerheid en analyse
Scheepseigenaren en analisten proberen nog steeds de volledige implicaties van het voorstel te verwerken.

Grote scheepvaartbedrijven zoals Cosco, Maersk en MSC hebben nog niet gereageerd op verzoeken om commentaar.

Er is hoop dat het publieke debat de implementatie van deze vergoedingen zal voorkomen.
De USTR accepteert openbare reacties tot 24 maart 2025, wanneer er een openbare hoorzitting zal plaatsvinden.

Concluderend is het voorstel voor de vergoedingen met aanzienlijke bezorgdheid ontvangen door industrie-experts en analisten, die waarschuwen voor mogelijke verstoringen van de wereldhandel, verhoogde kosten voor Amerikaanse bedrijven en consumenten, en beperkte effectiviteit in het bereiken van de gestelde doelen om de Amerikaanse scheepsbouw en maritieme industrieën nieuw leven in te blazen.
Altijd prijs
0
Altijd prijs
0
Hoewel de zoekresultaten geen directe informatie bevatten over hoe Chinese scheepswerven zullen reageren op de voorgestelde tarieven, kunnen we op basis van de beschikbare informatie enkele mogelijke reacties afleiden:

Protest en kritiek
Chinese scheepsbouworganisaties zullen waarschijnlijk fel protesteren tegen de tarieven. De China Association of the National Shipbuilding Industry (CANSI) heeft het USTR-onderzoek al bekritiseerd als "vol leugens en verdraaiing van feiten"

Diplomatieke druk
China zal vermoedelijk diplomatieke kanalen gebruiken om druk uit te oefenen op de VS. Het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken heeft de VS al opgeroepen om "onmiddellijk te stoppen met zijn wangedrag"

Tegenmaatregelen
China zou vergeldingsmaatregelen kunnen nemen, zoals het uitbreiden van exportcontroles op kritieke mineralen of het plaatsen van meer Amerikaanse bedrijven op zijn "Onbetrouwbare Entiteitenlijst"
356 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 13 14 15 16 17 18 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
930,41  +8,49  +0,92%  18:05
 Germany40^ 23.018,30 +2,07%
 BEL 20 4.469,65 +1,11%
 Europe50^ 5.501,56 +0,70%
 US30^ 43.273,00 -1,24%
 Nasd100^ 20.537,10 -1,64%
 US500^ 5.868,79 -1,40%
 Japan225^ 37.619,80 +0,09%
 Gold spot 2.879,15 +0,75%
 EUR/USD 1,0469 +0,63%
 WTI 68,29 -2,55%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

THEON INTERNAT +9,20%
Van Lanschot ... +5,90%
ArcelorMittal +4,96%
NX FILTRATION +3,85%
ING +3,49%

Dalers

AZERION -5,16%
EBUSCO HOLDING -4,33%
Fugro -3,68%
PostNL -2,63%
Alfen N.V. -1,94%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront