de beleggingsspecialist schreef:
[quote=GBP]
[quote=MeawandMoo1]
Vandaag heeft Sopheon met een officieel bericht een reseller aangekondigd: Sopheon France.
Heeft dat eigenlijk wel voordelen om de distributie in Frankrijk middels een reseller plaats te laten vinden? Indien je zelf het produkt verkoopt, kan je toch een veel beter resultaat behalen?
Tja, klinkt wel logisch, maar ben je als aandeelhouder wel gebaat met een nieuw kantoor?
Indien Sopheon de verkoop in Frankrijk in eigenbeheer zou nemen, heeft dat een enorme impact op het financiële vermogen. De huidige financiële kaspositie van Sopheon is niet één van het bedrijf z’n sterkste kanten. Ook in personele omvang is Sopheon beperkt in zijn slagkracht. Gemakshalve heeft Sopheon circa 60 personen in dienst die voornamelijk gefixeerd zijn op de Amerikaanse, Engelse en Nederlandse markt. Dat zou betekenen: meer mensen en hogere investeringen waarbij het rendement zich niet in korte termijn uitbetaald. Zelfs op langere termijn mag je je vraagtekens zetten of een eigen kantoor in bijvoorbeeld Frankrijk zou terugbetalen.
Een bedrijf die als reseller van Accolade in een land wil optreden moet daarvoor kunnen aantonen dat zij contacten hebben met potentiële afnemers. In Zuid Afrika heeft dit fenomeen eveneens plaatsgevonden en is de verkoop van Accolade terecht gekomen bij de best verkopende partij. Met de huidige constructie wordt met minimale investering de naamsbekendheid verder uitgebreid. De berichtgeving lezende, denk ik dat de huidige reseller met 30 geïnteresseerde bedrijven is gekomen en bereid geweest is om Sopheon voor 20% deel te laten nemen.
Met Sopheon France als reseller is een ingang in een nieuwe markt gevonden waarbij de drempel verlaagd is om in contact te komen met de juiste personen binnen een bedrijf. Bij een ontluikende groeimarkt is adequaat en slagvaardig optreden van essentieel belang. Iets wat ik in 2004 /begin 2005 gemist heb en hoop dat in 2006 wel gerealiseerd wordt. In deze fase moet de concurrentie op achterstand gezet worden.
Daarnaast geldt ook, dat met het ontluiken van een groeimarkt, raamcontracten hoger komen te liggen. Halverwege vorig jaar werd al melding gemaakt van de eerste contracten die significant hoger liggen dan historisch was afgesloten. Dat betekent wel dat contractonderhandelingen over een langere tijdsperiode zal gaan. Het inzetten van resellers zal de “gross margin” bij de contractondertekening verlagen maar geeft Sopheon wel de mogelijkheid zich te concentreren op technologische verbeteringen. Daarnaast zal de implementatie in verschillende fasen (kan meerdere jaren duren) worden uitgevoerd. Heeft de implementatie plaatsgevonden, dan is Sopheon verzekerd van jarenlange opbrengsten (Service en Onderhoud), hetgeen de basis van de business moet worden: continuïteit.
Stel nu dat de meeste bedrijven voorzien zijn van een PLM/PPM oplossing, dan is het makkelijk en vele malen goedkoper om van een reseller afscheid te nemen. Je hebt niet te maken met een enorm uitgedijd verkoopapparaat die je met een gouden handdruk de laan uit moet sturen.
Ook een overname blijft interessant. Indien de biedende partij geen distributienetwerk heeft, dan krijgt deze toegang tot een distributienetwerk. Heeft de biedende partij al een distributienetwerk, dan is eenvoudig van een reseller afscheid te nemen.
De keuze voor meer resellers wordt derhalve door mij ondersteund.
[/quote]
(ff omhoog zetten)
[/quote]
Doe met je mee GBP om het geintje goed te maken
Groeten Rutger