ING wil marktaandeel winnen in beleggersmarkt (update)
27 mei 2008, 18:40 uur | FD.nl/Betten
Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - ING Retail wil marktaandeel winnen in het middensegment van de Nederlandse beleggersmarkt. Op dit moment hebben ING Bank en Postbank, die vanaf 2009 samen gaan als ING Bank, op de beleggingsmarkt een gezamenlijk marktaandeel van 10%. Dat zeiden Nick Jue, directievoorzitter van ING Retail, en marketingdirecteur Hans Hagenaars dinsdag op een persbijeenkomst.
'In Nederland zijn 1,5 mln beleggende huishoudens,' zo stelt Hagenaars. 'Daarvan staan er 500.000 in onze boeken.' Daarmee is de marktpenetratie van ING Bank en Postbank samen hoog, maar het marktaandeel blijft achter. 'Onze klanten beleggen ook elders,' zo verklaart de directeur marketing.
ING Retail wil de bestaande 500.000 klanten nu meer laten beleggen door hen verbeterde dienstverlening aan te bieden, die de sterke punten van Postbank en ING Bank moet combineren. Vervolgens wil de bank ook de overige 1 mln beleggende huishoudens proberen te trekken. Veel groter zal de markt overigens niet worden, zo verwacht Jue. 'Het totale aantal huishoudens dat belegt, stijgt slechts licht.'
ING Bank richt zich daarbij op beleggers met een belegd vermogen van tussen de euro 75.000 en euro 500.000, exclusief spaargelden. Slechts 10% van de 1,5 mln beleggende huishoudens zit daarboven, zo stelt Hagenaars. 'In het middensegment zijn de meeste volumes te behalen.'
De nieuwe dienst, die vanaf juni beschikbaar is voor klanten van ING Bank, en vanaf 2009 ook voor die van Postbank, zal daarmee onder andere de concurrentie aangaan met online brokers zoals Alex en BinckBank. Hagenaars denkt dat ING in zijn tariefstelling 'uitermate concurrerend' zal zijn.
Het marktaandeel op de beleggingsmarkt moet op deze wijze meer in de buurt komen van dat op de andere markten waarop Postbank en ING Bank actief zijn. Voor ING variabel spaargeld is dit 24%, en voor ING deposito's 11%. Het aandeel van ING op de spaarmarkten, waar de concurrentie zeer hevig is, is stabiel, zo zegt Hagenaars. Op de hypotheekmarkt bedraagt het aandeel van ING in nieuwe productie 18,1%. Op de betaalmarkt ten slotte heeft de combinatie een marktaandeel van 34%.
Eerder deze maand meldde ING bij de presentatie van de eerstekwartaalcijfers dat de marges bij het Nederlandse retailbedrijf waren verkleind voor vrijwel alle producten in het licht van hevigere concurrentie. Groei in hypotheken en leningen werd teniet gedaan door een afname in spaartegoeden en deposito's.
Retail Banking Nederland behaalde in de eerste drie maanden van 2008 een onderliggende winst voor belastingen van euro 420 mln, een stijging van 8% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Deze winststijging weerspiegelt volgens de bankverzekeraar de focus op kostenefficientie.
De bundeling van ING Bank en Postbank moet in 2011 leiden tot een jaarlijkse extra winst voor belasting van euro 440 mln. De kosten bedragen daarbij euro 890 mln, uitgesmeerd over 5 jaar. Vanaf 2009 zal het financiele effect van de samenvoeging euro 20 mln positief zijn, zo verwacht ING.
De extra winst moet voortkomen uit verbeterde productie- en distributiecapaciteit alsmede door schaalvoordelen als gevolg van toegenomen efficiency. De nieuwe combinatie streeft naar een cost-to-income-ratio van 50% in 2011, zo herhaalden Jue en Hagenaars vandaag.
Het aandeel ING sloot dinsdag 0,8% lager op euro 23,885
(c) BETTEN FINANCIAL NEWS (tel: +31 20 710 1756; fax: +31 20 710 1875)