Inmiddels is Q2 90%+ booked voor tankers, en dus kan je wat ruwe verwachtingen maken.
Ik heb de finance.yahoo estimates bekeken van tankers:
Q1 Q2 Q3
DHT 0,38 0,30 0,18
FRO 0,36 0,30 0,23
GNRT 0,68 0,55 0,38
NAT 0,31 0,18 0,19
TNK 0,37 0,24 0,24
EURN 0,60 0,40 0,29
- DHT; realistische schatting Q2. Ik verwacht dat ze met een paar cent kunnen beaten, omdat ze een sterkte Q2 runrate hadden en ze veel groei hebben gehad in hun VLCC vloot. Q3 lijkt me wel heel laag ingeschat, met het charter boek van DHT moeten de spot VLCC rates wel heel laag zijn in Q3 om maar 18c eps te tonen.
- FRO; Klopt deze data wel? FRO rapporteerde toch iets van 50c in Q1?!?
- GNRT; wordt opgezet voor giga winst beats. The gigantische groei in de VLCC vloot van GNRT de afgelopen en komende tijd moet ervoor zorgen dat winsten lang niet zo hard dalen als hier is verwacht. Ik verwacht GNRT ongeveer hetzelfde EPS te behalen over Q2 als Q1, dus een giga beat.
- NAT; Heel lage verwachtingen. Ik denk dat ze deze 18c nog wel moeten kunnen verslaan met een paar cent, ondanks dat Suezmax rates heel slecht zijn geweest.
- TNK; Eindelijk een realistische verwachting. Ze hadden vrij aardige Q2 booked rates bij hun Q1 presentatie en hebben vrij veel schepen op vaste prijs charters. Ik verwacht dat ze dit wel kunnen beaten met een paar c.
- EURN; Q3 valt op, is echt extreem laag. Dat zie ik niet snel gebeuren. Q2 ziet er redelijk uit. Zoiets zou ik ook inschatten. Misschien een paar cent extra.