ANALYSE FOLLOW-UP TECHNISCHE ANALYSE
ANALYSE
30 januari 2017 Bewaren in Mijn Archief
K 3
Een aandeel van een bedrijf met een bewezen trackrecord en de beste balans in de sector hoort op de beurs niet goedkoper te zijn dan de sectorgenoten, integendeel. En dat is momenteel het geval, dat terwijl Euronav over een van de jongste vloten beschikt. Het dividendrendement is heel hoog, maar zal evenredig dalen met de verwachte winstdaling in 2017. Geen verwachtingen daar, maar het zegt alleszins wel iets over de lage waardering van het aandeel, in die zin dat 2016 zeker geen topjaar was (en nog hogere dividenden mogelijk zijn). We handhaven ons koopadvies, maar herhalen dat het koersverloop niet rechtlijnig hoger zal verlopen.
De olierederij boekte beter dan verwachte kwartaalcijfers (winst 50 mln. USD; 0,32 USD p.a.), maar werd afgestraft voor de onzekere vooruitzichten. Belangrijkste redenen daarvoor: overaanbod aan tankers in 2017 en de olieproductiebeperking door de OPEC-landen. Bekijken we die twee factoren van nabij.
Overaanbod
Er varen momenteel wereldwijd 696 VLCC-tankers, waarvan 14 nieuwe in 2016. 36 zijn 20 à 24 jaar oud, 135 tankers tussen 15 en 19 jaar. Gemiddeld worden schepen op een leeftijd van bijna 22 jaar verschroot. In 2016 bleef het verschroten beperkt tot een tegenvallende 2. Dat zou in principe dit jaar moeten stijgen, maar de vrees dat dit met vertraging gebeurt, weegt op het sentiment. Een inhaalbeweging mag verwacht worden: oudere schepen voldoen immers niet aan de strengere (milieu)eisen, waardoor ze door de grote oliemajors zelfs geweigerd worden. Erger is dat er momenteel orders voor 99 VLCC’s lopen, 14,2% van de huidige vloot. Dat is niet min.?Liefst 22 daarvan worden in de eerste 2 maanden van het jaar opgeleverd, wat op korte termijn op de vervoerstarieven kan wegen. Leveringen worden door diverse rederijen zo ver mogeljk voor zich uitgeschoven. Het aantal nieuwe bestellingen is vorig jaar al gevoelig teruggevallen en de beperkte toegang van de sector tot de kapitaalmarkten maakt dat ook in 2017 weinig nieuwe bestel- lingen geplaatst zullen worden. Dat zal echter pas met vertraging (vanaf 2018) effect hebben. Gezien de grote impact van een kleine wijziging in aanbod (maar ook in vraag, zie verder) zorgt dit voor tussentijds grote schommelingen in de vervoerstarieven.
Inperking olieproductie OPEC
Uiteindelijk is het de vraag naar olie (meer dan de hoeveelheid productie) die bepaalt hoeveel olie er via schepen vervoerd moet worden. Gezien de hernomen wereldwijde economisch groei mag de productiebeperking door de OPEC niet door een te negatieve bril bekeken worden. Het Internationaal EnergieAgentschap verhoogde onlangs de groeiprognoses voor de vraag naar olie in 2017: van 1,2 naar 1,3 miljoen vaten/dag (extra dus). De vraagevolutie van olie blijft grotendeels afhangen van groeilanden zoals China. In de eerste 9 maanden van 2016 steeg de olie-import in het land met 15,5%, mede omdat het land zelf minder olie opboorde. Dat de economische groei er stand lijkt te houden, mag dan ook als positief beschouwd worden. Bovendien streeft het land naar een strategische voorraad van 100 dagen importbehoefte (momenteel 53 en stijgende). De vraag zal dus niet snel opdrogen. Vanuit de VS kan dat echter wel het geval zijn, omdat president Trump de eigen productie (geen scheepstransport nodig) gevoelig wil optrekken. Hoe dan ook mogen we gewag maken van een stijgende vraag naar olie, al zal voor de tankermarkt in eerste instantie het grotere aanbod de overhand hebben.
Troeven voor Euronav
De marktfundamenten op middellange termijn blijven onverminderd positief, aldus Euronav. En dat is ook de tijdshorizon die we als belegger voor ogen moeten hebben, temeer daar de markt erg cyclisch is en we moeten durven vooruitkijken. Het management van Euronav heeft ervaring met die cycli en wist er in het verleden steevast profijt uit te trekken. Het management bezorgde Euronav overigens de sterkste balans in de sector.?Recent werd voor 400 mln. USD schulden geherfinancierd aan betere voorwaarden en was er een sale & leaseback voor 4 schepen. De groep is dan ook goed gewapend om van een crisis een kans te maken. De VLCC-markt is overigens nog steeds gefragmenteerd (er zijn 8 bedrijven met meer dan 20 tankers, 21 met meer dan 10). Euronav heeft er 30. Consolidatie, een ambitie van Euronav, tegen prikprijsjes zou een mooie koerstrigger kunnen zijn. Euronav vaart met een jonge vloot en heeft daardoor een laag break-evenniveau. Herinner u dat de groep zelfs in het rotslechte derde kwartaal uit de rode cijfers wist te blijven.