Beste A3aantje,
DeGiro maakt consequent 10% verlies op hun omzet. Is leuk voor DeGirogebruikers, en eigenlijk ook wel voor Binck ("geen groter vermaak dan leedvermaak"). Want eens raken de zakken van de investeerders in DeGiro echt wel leeg.
Trouwens: de winst van Binck is 2x zo groot als de totale omzet van DeGiro (waarop DeGiro dus ook nog 10% verlies maakt). Mijns inziens is DeGiro een internetbubble,
Hier een copietje van een artikel uit het FD:
Aandeelhouders staken vorig jaar € 7,2 mln in internetbroker DeGiro
De aandeelhouders van onlinebroker DeGiro hebben vorig jaar € 7,2 mln in het bedrijf gestoken. De kapitaalinjectie is bedoeld voor verdere groei van het bedrijf.
De bijstorting blijkt uit de jaarrekening van DeGiro, die 20 december bij de Kamer van Koophandel is gedeponeerd. Het vermogen is afkomstig van LPE Capital, de holding waarmee de vijf oprichters eigenaar zijn van de internetbroker.
Eigendomsverhoudingen
DeGiro leed in 2015 een verlies van € 1,8 mln op een omzet van € 17,3 mln. Een jaar eerder was de omzet nog € 7 mln, waarop het bedrijf een verlies van € 780.595 leed.
De kapitaalinjectie heeft niets veranderd aan de eigendomsverhoudingen, licht oprichter Gijs Nagel toe. Met zijn vier compagnons houdt hij 95% van de aandelen. De rest is in handen van personeelsleden van de broker.
Extra kapitaal
Ook dit jaar heeft DeGiro enkele miljoenen opgehaald, zegt Nagel. Een deel daarvan is afkomstig van beleggers in het aan de onlinebroker gelieerde HiQ Market Neutral Fund. Beleggers in dit fonds konden in mei hun participaties omzetten in 'deelnemingsrechten acquisitiefinanciering', waarmee zij tijdelijk meedelen in de marge die de DeGiro op die nieuwe klanten boekt.
Volgens Nagel komt de totale opbrengst van de kapitaalrondes uit op meer dan € 10 mln, die in marketing is gestoken. 'Voor de achttien landen waar we nu actief zijn, kost de marketing tussen de € 5 mln en € 10 mln per jaar. Het is de bedoeling dat uiteindelijk uit onze eigen cashflow te betalen, maar zo ver zijn we nog niet. Om harder te groeien hebben we dus extra kapitaal nodig.'
Prijsvechter
Schaal is namelijk alles, doceert de directeur van DeGiro. 'De brokers die in meerdere landen voet aan de grond hebben gekregen, zullen de komende jaren overblijven', verklaart Nagel de groeistuipen van zijn bedrijf.
DeGiro begon in 2008 als broker voor professionele klanten. Sinds 2013 is het bedrijf ook als prijsvechter actief op de particuliere markt. Volgens Nagel is het aantal klanten dit jaar van 80.000 naar 'dik boven' 140.000 gegroeid, die samen tegen de 10 miljoen transacties deden. In de eerste negen maanden behaalde DeGiro een brutowinst van € 1,5 mln.
Na Europa wil Giro zich volgend jaar richten op Azië. 'We zijn druk bezig in landen als Japan en Hongkong. Om daar kantoren te openen, mensen aan te trekken en marketing te bedrijven is een grote investering nodig', zegt Nagel. 'Behoorlijk meer dan € 10 mln. Ik denk dat we dan voor het eerst een stukje van het bedrijf zullen moeten verkopen aan externe investeerders.'