Van Beursexpres:
Tulip aast op oude bekende
Nog geen drie jaar na de verkoop van Commodore International koopt Tulip Computers het bedrijf weer terug van dezelfde eigenaar. Een hoogst opmerkelijke stap gezien het feit dat Tulip nu ruim twee keer zo veel moet betalen als het drie jaar geleden voor Commodore ontving.
Eind 2004 verkocht Tulip de merknaam Commodore via zijn dochter Commodore International voor €24 miljoen aan Yeahronimo Media Ventures, een aanbieder van onder meer legale muziek downloads, films, sportprogramma’s en live concerten. Beide partijen werkten daarvoor al samen op het gebied van de ontwikkeling van het internetplatform CommodoreWorld, waarop de consument zijn legale digitale content kan downloaden en tevens hardware, games en merchandising kan bestellen. In de afgelopen jaren is het internetplatform verder ontwikkeld en zijn er bovendien diverse nieuwe producten toegevoegd aan het assortiment. Hierbij moet gedacht worden aan eenvoudige MP-3 spelers tot geavanceerde mobiele mediaspelers met draadloze Wifi toegang tot internet.
Indicatief bod
De directie van Tulip ziet veel potentieel in het mediaplatform en de productenlijn. De onderneming is voornemens een bod uit te brengen op alle uitstaande aandelen Commodore International, dat geen officiële notering heeft maar verhandelbaar is op de OTC-markt (‘Over the Counter’). De indicatieve prijs ligt op $1 per aandeel, een aardige premie ten opzichte van de actuele beurskoers van $0,39. Het bod waardeert Commodore op $81 miljoen, ofwel circa €57,5 miljoen. Tulip wil de transactie financieren via een aandelenruil. Aandeelhouders Commodore krijgen voor elke 10 aandelen die zij in bezit hebben 1 aandeel Tulip. De Commodore aandeelhouders kunnen echter ook kiezen voor nieuw uit te geven aandelen Commodore. Deze zullen genoteerd worden op Britse beurs LSE of AIM. Commodore wilde sowieso al voor eind dit jaar een notering in Londen aanvragen. De transactie kan uiteindelijk ook vorm krijgen via een combinatie van beide keuzemogelijkheden. De aandeelhouders van Tulip mogen zich nog uitspreken over de plannen van de directie. Er stond al een buitengewone aandeelhoudersvergadering gepland voor eind oktober. Op deze dag wilde de directie de strategie verder toelichten.
Financiële prestaties
Uit de karige financiële informatie die via de site van Commodore te verkrijgen is, blijkt dat de prestaties niet bepaald om over naar huis te schrijven zijn. Commodore heeft nog niet de jaarcijfers over het op eind juni afgesloten boekjaar 2006/2007 gepubliceerd. Over het eerste halfjaar werd echter een omzet geboekt van $2,65 miljoen waarop een operationeel verlies werd geleden van bijna $6 miljoen. Onderaan de streep werd een verlies geboekt van $9,2 miljoen. Het jaar daarvoor leverde een operationeel verlies op van $9,3 miljoen. De activa bestond eind december voor ruim 70% uit immateriële activa ($21,2 miljoen), voornamelijk bestaande uit de merknaam Commodore en de daaraan verbonden rechten. Overigens heeft Tulip nog een vordering uitstaan op Yeahronimo Media Ventures. Bij de verkoop werd namelijk overeengekomen dat de verkoopsom van €24 miljoen in tranches zou worden voldaan tot uiterlijk 2010. Tot dusver heeft Tulip slechts €4,5 miljoen daadwerkelijk binnen gekregen.
Beleggingsoordeel
Ofschoon Tulip er in financieel opzicht weer een stuk beter voorstaat en dit jaar afstevent op een sterke autonome omzetgroei, moge het duidelijk zijn dat een overname van Commodore het risicoprofiel weer aanzienlijk zou verslechteren. De merknaam (het icoon uit de jaren ’80) zegt de nieuwe internetgeneratie weinig. Bovendien is de concurrentie op het gebied van legale downloads hevig. Het lijkt er dan ook op dat Tulip te diep in de buidel tast voor een merknaam en een aantal nieuw ontwikkelde producten. Mede gelet op de beperkte financiële informatie die over Commodore beschikbaar is, is het al met al verstandig om de aandelen Tulip even links te laten liggen. Indien Tulip de overname volledig met een aandelenruil financiert, dan neemt het aantal uitstaande aandelen met bijna 60% toe. Het advies verlagen wij van aanhouden naar verkopen.
------------------------------------------------ KADER -----------------------------------------------------
Commodore 64
De oorsprong van het Commodore-merk gaat terug naar de begin jaren ’50, toen de Poolse immigrant Jack Tramiel een kleine typemachinefabriek in Toronto, Canada, startte. In de jaren ’60 werden elektronische zakmachines aan het assortiment toegevoegd. De internationale doorbraak vond plaats in 1977 toen het bedrijf met de ‘Commodore PET’ naar buiten kwam. Dit was een van de eerste pc’s voor consumenten. De echte successen in de pc-markt volgden in de begin jaren ’80, toen de ‘Commodore 64’ op de markt werd gebracht. De C64 wordt erkend door het Guinness Book of World Records als zijnde de meest verkochte huiscomputer aller tijden, met een verkoopverleden van circa 17 miljoen stuks. De C64’s unieke architectuur was bij zijn lancering in 1982 superieur ten opzichte van alle andere beschikbare systemen in de markt. Uniek was de mogelijkheid om de pc op de televisie aan te sluiten wat vooral bij gamers aansloeg.
*Publicatiedatum website 27 september op €7,50. Door J. Boogaard. Auteur heeft op het moment van schrijven geen positie in Tulip.
27-09-2007