De specialist in fotoaccessoires heeft vorig jaar een verlies van 2 miljoen euro weggewerkt. Beleggers reageren wild enthousiast.
Recent advies
smartphoto group kopen of verkopen?
Bekijk hier het advies op belegger.be
Dat deed Smartphoto door afscheid te nemen van zijn groothandelstak. En verder te focussen op de verkoop van fotogeschenken, -kaarten en -boeken. De verkoop van fotoprints, analoog én digitaal, blijft immers afkalven.
De fotoaccessoires kunnen dat gat voorlopig niet vullen. In 2014 zakte de omzet met 2,2 procent tot 32,6 miljoen euro. Als de groothandelsactiviteiten - die in juni werden stopgezet - nog worden meegerekend, bedraagt de omzetdaling 37 procent. De stopzetting drukte het resultaat met 257.000 euro.
Op de fotoaccessoires boekt Smartphoto wel hogere marges en dat heeft een positieve impact op de winstcijfers. Het bedrijfsresultaat ging van -0,9 miljoen naar 0,7 miljoen euro. De bedrijfswinst voor afschrijvingen en waardeverminderingen steeg van 0,8 tot 2,3 miljoen euro.
Ook onderaan de resultatenrekening schrijft het bedrijf weer met zwarte inkt. Het verlies van 2 miljoen euro werd omgebuigd naar een winst van 159.000 euro. Daarnaast werkte Smartphoto ook zijn 1,1 miljoen euro schulden weg; eind december was er een kasoverschot van 82.000 euro.
2015
Voor dit jaar waagt Smartphoto zich niet aan becijferde prognoses. Maar beleggers mogen hopen op een verdere verbetering van de resultaten. En wel door deze passage in het persbericht: 'In 2014 hebben we enkele structurele ingrepen uitgevoerd om het break-even punt substantieel te verlagen. Het effect van deze ingrepen was vorig jaar al gedeeltelijk zichtbaar, maar zal pas vanaf 2015 volledig spelen'.
Beleggers reageren wild enthouisast. Het centjesaandeel
SMAR 45,08%45,08%
quotation chart
schiet op de Brusselse beurs fors hoger. Het aantal verhandelde aandelen ligt met 448.000 liefst 30 keer hoger dan normaal.
Het bedrijf uit Wetteren, actief in 14 Europese landen, focust verder op de verkoop van fotoaccessoires; er zitten tientallen nieuwe producten in de pijplijn. En om in te spelen op het groeiend gebruik van smartphones en tablets voor e-commerce lanceert Smartphoto een app voor mobiele toestellen die draaien op het besturingssysteem Android van Google. Eerder gebeurde dat al voor de iPhone en iPad van Apple.