*Justin* schreef op 17 maart 2015 15:07:
Laat ik eens beginnen met een grosso modo inschatting van het currency effect. De daling van de euro ten opzichte van de dollar.
- een afname van de bruto marge van 4% punt. Onder andere loonkosten van mensen die voor tomtom werken in India, de VS en de UK. Ervan uitgaande dat tomtom haar prijzen nog niet verhoogt, maar dat geleidelijk wel gaat doen bij nieuwe producten. Effect op de brutowinst: minus 40 miljoen.
- een toename van de omzet uit niet- eurolanden. Ongeveer 250 miljoen euro omzet komt van buiten europa. Deze omzet is, als je het omslaat naar euro's nu ongeveer 25% meer waard geworden. Dit betekent een omzetstijging van 62,5 miljoen euro. Effect op de brutowinst: +32 miljoen euro
- een toename van het pnd marktaandeel in Europa ten koste van Garmin, omdat Garmin haar marges moet beschermen en nu ineens allemaal goedkope euro's aan omzet binnenkrijgt. Bij een 2% marktaandeel groei schat ik het effect op 16 miljoen euro omzet. Effect op brutowinst: +8 miljoen.
- tomtom gaat versneld de aziatische markt met oa fitness bewerken, nu de marges die daar behaald kunnen worden een stuk aantrekkelijker zijn geworden. Het effect van groei in Azie kan ik niet inschatten.
Samenvattend:
Ik denk eigenlijk dat het effect van de euro daling vrijwel nihil is voor tomtom en op termijn positief. De afgelopen jaren zagen we steeds betere marges maar wel met een krimpende omzet. Nu gaan we het andersom zien: hogere omzetten en brutomarges lager.
Op termijn zie ik het effect als positief. De omzet wordt ook geografisch diverser (minder uit alleen Europa) en daarnaast denkt tomtom de marges te kunnen herstellen door te heronderhandelen met partijen in de toeleveringsketen die nu baat hebben bij de eurodollar.