Euronav kent sterkste zomer sinds 2008
De zomerperiode is traditioneel de zwakste in de tankersector, maar 2015 was
daarop een uitzondering. De vrachttarieven bleef erg stevig en dat leverde
Euronav zijn beste derde kwartaal op sinds 2008.
In het derde kwartaal is er doorgaans minder vraag naar olie, omdat het dan
zomer is in het noordelijk halfrond en de vraag naar brandstoffen afneemt. De
activiteit van raffinaderijen staat dan ook op een lager pitje en veel
installaties worden enkele weken stilgelegd voor onderhoud. Voor tankerrederijen
betekent dit dat er dan minder olie te transporteren is, wat zich vertaalt in
lagere vrachttarieven.
De voorbije zomer was dat niet het geval. In augustus was er wel een dip, met
VLCC-tarieven (supertankers van 260.000-330.000 ton) die even onder de 30.000
dollar per dag doken, maar juli en september leverden prima vrachttarieven op.
Euronav kon zijn VLCC's boeken tegen gemiddeld meer dan 52.000 dollar tijdens
het derde kwartaal, wat ruim het dubbele is van een jaar geleden en mooi
winstgevend (het break-evenpunt ligt rond 27.000 dollar). Suezmax schepen
(150.000-165.000 ton) haalden een gemiddeld tarief van 40.000 dollar op de
spotmarkt, eveneens bijna dubbel zoveel als in het derde kwartaal van 2014.
De goede vrachttarieven leverden Euronav in het derde kwartaal een omzet op van
204,3 miljoen dollar. De ruime winst (ebitda) komt uit op 127,9 miljoen dollar
en is daarmee nauwelijks lager dan in het eerste en tweede kwartaal, én het
beste derdekwartaalresultaat sinds 2008. Het cijfer is bovendien helemaal in
lijn met de prognose van analist Wouter Vanderhaeghen van KBC Securities. Dat
geldt ook voor de 74,3 miljoen dollar bedrijfswinst (ebit).
De nettowinst van 72,2 miljoen dollar is wel iets minder dan KBC Securities en
Degroof Petercam hadden ingeschat. Euronav heeft immers besloten om een optie op
vier bijkomende schepen van de Griekse rederiij Metrostar niet te lichten. De
rederij nam die optie voor het geval de prijzen van moderne tonnage aanzienlijk
zouden stijgen, wat niet gebeurd is. Omdat de aankoopopties niet worden
uitgeoefend, werd hun waarde afgeschreven tot nul en werd 8 miljoen dollar als
niet-recurrente kost geboekt in het derde kwartaal.
Het vierde kwartaal, traditioneel een van de sterkste perioden van het jaar, is
intussen goed begonnen. 'Het winterseizoen kende een zeer sterke start', zegt
topman Paddy Rodgers in een persbericht. Tot dusver behaalde de VLCC-vloot van
Euronav een gemiddeld tarief van 65.000 dollar per dag, waarbij bijna de helft
(46%) van de beschikbare dagen reeds is ingeboekt. Voor de Suezmax tankers werd
tot dusver 34.600 dollar behaald met 61 procent van de capaciteit al volzet.
Ook voor 2016 is Euronav optimistisch. In een recent interview liet CEO Paddy
Rodgers uitschijnen dat dankzij de lage olieprijs de vraag sterk zal blijven,
terwijl de tankervloot maar licht zal aangroeien. De rederij 'blijft ervan
overtuigd dat de tarieven op de tankermarkt momenteel een duurzaam en
structureel herstel kennen. Met de grote meerderheid van zijn vloot op het water
is Euronav ideaal gepositioneerd om volop te genieten van deze sterke markt',
aldus het persbericht.
(c) Tijd Realtime
* BinckBank is niet aansprakelijk voor informatie verschaft door derden