17 februari 2023 08:30
EXCLUSIEF -Tencent schrapt plannen voor VR-hardware omdat metaverse weddenschap hapert - bronnen
Door Josh Ye
HONG KONG, 17 februari (Reuters) - Tencent Holdings <0700.HK> ziet af van plannen om zich te wagen aan virtual reality-hardware, aangezien een ontnuchterende economische vooruitzichten de Chinese technologiegigant snijdt kosten en personeelsbestand bij zijn metaverse-eenheid, aldus drie bronnen die bekend zijn met de zaak.
'S Werelds grootste uitgever van videogames had ambitieuze plannen om zowel virtual reality-software als hardware te bouwen in een "extended reality" XR-eenheid die het in juni vorig jaar lanceerde en waarvoor het bijna 300 mensen aannam.
Het had een concept bedacht voor een ringachtige draagbare gamecontroller, maar moeilijkheden om snel winstgevend te worden en de grote investeringen die nodig waren om een ??concurrerend product te produceren, waren enkele van de factoren die ertoe leidden dat van die strategie werd afgeweken, twee van de bronnen gezegd.
Een van de bronnen zei dat het XR-project naar verwachting pas in 2027 winstgevend zal worden, volgens een interne prognose.
"Onder de nieuwe strategie van het bedrijf als geheel past het niet meer helemaal in," zei de bron.
Eerder dit jaar was Tencent ook van plan om gaming-telefoonmaker Black Shark te kopen om zijn hardware-push te versterken en 1.000 mensen aan de eenheid toe te voegen.
Het liep uiteindelijk echter weg van die deal vanwege de verschuiving van de strategie van Tencent, het toenemende toezicht door de regelgevende instanties en een verwacht langdurig beoordelingsproces, zei een bron met directe kennis van de zaak.
De bronnen zeiden dat Tencent het grootste deel van het personeel van de eenheid had geadviseerd om andere kansen te zoeken, wat een donderdagrapport van het Chinese technieuwskanaal 36Kr bevestigt.
Tencent weigerde commentaar te geven op de Black Shark-deal en of het onderzoek door Peking de deal had verzuurd. Met betrekking tot de status van de XR-eenheid verwees het bedrijf donderdag naar een verklaring aan Reuters waarin stond dat het aanpassingen aan sommige zakelijke teams aan het doorvoeren was omdat de ontwikkelingsplannen voor hardware waren gewijzigd.
Het bedrijf zei donderdag ook dat het de XR-eenheid niet ontbond.
De vorming van de XR-eenheid vond plaats tijdens de groeiende wereldwijde belangstelling voor het omgekeerde concept van virtuele werelden en was een zeldzaam uitstapje naar hardware voor Tencent, dat vooral bekend staat om software die een reeks games en sociale media-applicaties bevat.
Het ging ook een race aan tegen westerse collega's zoals Meta Platforms en Microsoft, die hun eigen metaverses bouwen en hun eigen virtual reality-hardwareprojecten hebben.
Vorig jaar was een van de moeilijkste jaren voor Tencent sinds de oprichting in 1998, met inkomsten die werden gehavend door regelgevend optreden en tegenwind door maatregelen om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan.
De oprichter Pony Ma onderstreepte dergelijke spanningen en toonde in december een zeldzame blijk van frustratie tijdens een eindejaarsbijeenkomst, toen hij senior managers uitschold omdat ze niet hard genoeg werkten en zei dat het bedrijf zich moest concentreren op korte video voor toekomstige groei.