JDE PEET'S « Terug naar discussie overzicht

JDE PEET’S 2025

573 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 23 24 25 26 27 28 29 » | Laatste
effegenoeg
3
quote:

Dividend Collector schreef op 26 februari 2025 09:22:

Met Heineken, Brunel, JET en JDE is dit voor mij het beste cijferseizoen tot nog toe. Vrijdag nog zo'n dag met Fugro zou de kers op het gebak bij de koffie zijn.
Ik voel precies wat jij bedoel.
raart
3
quote:

MOEdig Voorwaarts schreef op 26 februari 2025 09:57:

[...]

Klopt, als je corrigeert voor het veranderingen in het werkkapitaal kom je bijna precies op hetzelfde getal uit voor 2023 en 2024.

Ik heb trouwens ook al eerder aangegeven dat ik "nooit" een bedrijf ben tegengekomen met een dusdanig negatief werkkapitaal als JDE Peet's. Dit is eigenlijk geld dat "geleend" wordt van leveranciers, maar niet wordt meegenomen in het nettoschuldcijfer. Dat cijfer is wat mij betreft dan ook geflatteerd, een onderschatting van de "werkelijkheid".

PS

De koers blijft trouwens goed liggen en de optiepremies komen wat af (kleinere spread), dus ik ben inmiddels optimistischer dat ik ook dit onzalige avontuur spoedig weer zonder kleerscheuren achter me kan laten ;-)
Jawel hoor, de markt houd daar rekening mee, lees de rating van FItch maar eens door.

www.fitchratings.com/research/corpora...

Beneficially Long Payment Terms: JDEP's cash flow generation continues to benefit from negative working capital, as reflected in Fitch-calculated average payable days of about 240 days. We do not project further material contributions to overall FCF from working-capital changes and we view this structure to be sustainable as we do not see any risk of these payment terms unwinding.

However, any reduction in payment terms would need to be replaced with debt or cash, leading to an increase in net debt. For instance, halving payables to 120 days and replacing them with debt would correspond to an increase of debt of about EUR1.7 billion, which Fitch would view as an event risk.

En lees met die aanname maar eens door wat ze ondanks geen bijdrage meer verwachten van de FCF (FCF van fitch is anders dan wij gebruiken). Ook dit heb ik hier al eerder gepost. :)
raart
1
quote:

CorCrunch20 schreef op 26 februari 2025 09:56:

En met de huidige cijfers, outlook en terugkoop programma zouden er meer "institutionele" investeerder kunnen gaan instappen.
Word met 1/3 float en buybacks wel wat krap om die "institutionele" investeerder erin te krijgen tegen de huidige koers. De paniekerige retail belegger zal ook spoedig uitverkocht zijn. Lezzgo! :)
CorCrunch20
0
Dank! Precies de verdieping die ik zocht. Weer wat geleerd en het onderbouwt mijn hypothese.

En een zeer lage average cost of debt van 1,43%. Daarnaast een wereldwijde toename in koffie consumptie waar JDE eenvoudig op in kan spelen als ze hun B2C profiel kunnen moderniseren, zie ik groei op termijn. Daarnaast blijft koffie verslavend met een lage prijs elasticiteit!
CorCrunch20
5
Deze bedoelde ik overigens!

quote:

raart schreef op 26 februari 2025 10:02:

[...]

Zie iedereen hier zo negatief en bij de kleinste stijging zijn stukken dumpen. Snap dat door de koersdaling van de jaren, koffieprijzen en perikelen met de afzetketen ook wel reden is om paniekerig te zijn. Gelukkig want daardoor kon ik goedkoop kopen.

Echter, er word vergeten dat JDE Peet gewoon een stabiele defensive consumer staple is. Doorgaans yielden deze op 5-7% FCF (gemiddelde uiteraard)

In een eerdere post heb ik al aangegeven dat ik verwacht dat JDE Peet 1B FCF zal genereren en dit komt overeen met de consensus en verleden (zie voorgaande post). Dit zonder echt te groeien. Als ze dat lukt (gewoon te blijven doen wat ze al doen) en je koopt pakweg 10% aandelenkapitaal terug is die 1B nu 1,1B later waard.

1,1B:6 (middenrange 5-7% fcf yield)x100= 18,33B aan marketcap. Dat is dus bijna een verdubbeling vanaf de huidige koers.

Jullie snappen niet hoe goedkoop JDE Peet is of geloven er natuurlijk niet in dat die 1B gegenereert zal blijven worden (wat kan, de wereld is onzeker). Dit alles zonder groei, kun je nagaan als ze een hogere multiple verdienen als ze gaan groeien (zonder die buybacks waarvoor ik al gecorrigeerd heb). Dat is echter de fantasie.
nine_inch_nerd
1
Beursblik: geruststellende outlook JDE Peet’s

JDE Peet’s heeft in 2024 beter dan verwacht gepresteerd en de afgegeven outlook voor 2025 is “geruststellend”. Dit zei analist Feng Zhang van Jefferies woensdag in een rapport.
In 2024 lagen de omzet en winst hoger dan was voorzien.
Voor 2025 rekent JDE op een hoge eencijferige autonome omzetgroei en een lage eencijferige daling van de aangepaste EBIT. De vrije kasstroom zal ongeveer 1 miljard euro bedragen en vooral in de tweede jaarhelft worden gerealiseerd, net als de EBIT.
Volgens Jefferies suggereert dit dat de consensus voor JDE met 2 tot 3 procent omhoog kan, “gesteund door het aandeleninkoopprogramma”.
JDE kondigde woensdag een dividend over 2024 aan van 0,73 euro per aandeel, een stijging van 4,3 procent. Daarnaast lanceert JDE een aandeleninkoopprogramma. Daarmee wil het bedrijf in de komende jaren voor 1 miljard euro aan eigen aandelen inkopen, met 250 miljoen euro in 2025.
Zhang heeft een koopadvies op JDE met een koersdoel van 28,50 euro. Het aandeel steeg woensdag met 6,2 procent naar 19,10 euro.

>ABM Financial News.
kassa!
0
quote:

raart schreef op 26 februari 2025 10:29:

[...]

Word met 1/3 float en buybacks wel wat krap om die "institutionele" investeerder erin te krijgen tegen de huidige koers. De paniekerige retail belegger zal ook spoedig uitverkocht zijn. Lezzgo! :)
Nog niet, 1/6 verkocht vandaag.
Krentenmenten
0
quote:

Met Heineken, Brunel, JET en JDE is dit voor mij het beste cijferseizoen tot nog toe. Vrijdag nog zo'n dag met Fugro zou de kers op het gebak bij de koffie zijn.
yes
Tordan
1
quote:

Met JET, JDe en Fugro doe ik ook volledig mee. Heb op Fugro forum al aangegeven dat Fugro a la JdE een fors inkoop programma moet aankondigen. Ik denk zelfs aan 100 miljoen. Moet kunnen.
Paul
0
quote:

Tordan schreef op 26 februari 2025 11:39:

[...]
Met JET, JDe en Fugro doe ik ook volledig mee. Heb op Fugro forum al aangegeven dat Fugro a la JdE een fors inkoop programma moet aankondigen. Ik denk zelfs aan 100 miljoen. Moet kunnen.
Bedankt voor de tip, ik heb even wat Fugro gekocht (was ooit zo stom op 7 euro uit te stappen. Volgens mij is er een sectorrotatie gaande richting (Europese) smallcaps. Dat zijn dit jaar althans mijn sterkste stijgers.
N audio
1
quote:

Paul schreef op 26 februari 2025 12:24:

[...]

Bedankt voor de tip, ik heb even wat Fugro gekocht (was ooit zo stom op 7 euro uit te stappen. Volgens mij is er een sectorrotatie gaande richting (Europese) smallcaps. Dat zijn dit jaar althans mijn sterkste stijgers.
Eens.

Veel smallcaps zijn erg hard afgestraft afgelopen jaar, mede hierdoor bij een aantal goedkoop kunnen instappen. Met die oranje brulboei (welke zonder aanwijsbare functionerende grijze massa "regeert"), als een autocraat in de VS, blijft mijn porto voorlopig voornamelijk bestaan uit ondergewaardeerde Europese aandelen.
N audio
0
quote:

raart schreef op 26 februari 2025 10:29:

[...]

Bedankt voor uw nuttige bijdrage(n) van de afgelopen tijd :)
Tordan
4
quote:

Rowi62 schreef op 26 februari 2025 13:38:

Morgen zelfde bij Fugro. Daar zat ik al in overigens.
Vrijdag.

Ook nog even dit:

"Ook lanceert het bedrijf een fors aandeleninkoopprogramma van 1 miljard euro. Het eerste deel ervan, 250 miljoen euro, zal dit jaar aangewend worden.

Op een market cap van 8,5 miljard euro lijkt dat niet zoveel (3%) maar als we ervan uitgaan dat de grootaandeelhouder Acorn (JAB) niet meedoet met de inkoop, dan ziet het er opeens heel anders uit.

De free float, de vrij verhandelbare aandelen, is 32% en dat betekent dat dit aandeleninkoopprogramma alleen al voor dit jaar 9% van de free float behelst.

Je zou ook kunnen stellen: er zijn nog 156 miljoen vrije aandelen in omloop. De tegenwaarde ervan is momenteel 156 x 18 = 2,8 miljard euro.

Daarvan gaat JDE er dus voor 1 miljard euro van inkopen, zijnde 36% van het geheel!

Het bedrijf zelf zegt niet te weten of JAB wel of niet meedoet met het aandeleninkoopprogramma, dat zou eventueel pas bekend kunnen worden bij de officiele lancering van het inkoopprogramma."
raart
0
quote:

Tordan schreef op 26 februari 2025 13:50:

Het bedrijf zelf zegt niet te weten of JAB wel of niet meedoet met het aandeleninkoopprogramma, dat zou eventueel pas bekend kunnen worden bij de officiele lancering van het inkoopprogramma."
Ik zou het zeer vreemd vinden als die mee doen, ze hebben een tijdje terug nog een prijs betaald van 25+ voor de mondelez aandelen. Meedoen onder een koers van 25 zou dus betekenen dat ze binnen een jaar verlies realiseren. Lijkt mij niet logisch.

Het is mij ook niet bekend dat er een clausule is dat ze boven een percentage verplicht zijn een bod uit te brengen, waardoor ze moeten mee doen. Wellicht hier iemand meer info over, bij een aantal bedrijven is dit zo vastgelegd, maar zo ver ik weet bij JDE Peet niet (onder voorbehoud). De positie word % gezien immers groter bij buybacks, waardoor ze zouden kunnen worden gedwongen mee te doen (of een bod uit te brengen).

Deze redenatie zou dus betekenen dat je rekensom klopt en op deze koers pakweg 9% float uit de markt word gehaald dit jaar (en nog wel meer als je de andere 'vaste'/'grote' institutionele/beleggers niet meeteld met de float).

Wat JAB wel kan doen is de free float vergroten door aandelen uit te keren aan de vennoten, zoals ze ook een tijdje terug hebben gedaan. Zie hiervoor www.morningstar.nl/nl/news/256314/koe...

Daarnaast heeft JAB 43 miljoen aandelen uitgekeerd aan ruim 70 vennoten van zijn consumentenfonds JAB Consumer Partners, waardoor de free float van JDE Peet aanzienlijk is toegenomen met 9% tot 32%.

De rekensom is dus afhankelijk wat er gaat gebeuren. 9% zou wel fors zijn in ieder geval.
Tordan
0
Was er vanmorgen en gedeelte middag niet, maar wanneer start de aandeleninkoop. Misschien al voorbij gekomen, maar heb nog weinig tijd gehad de boel te bekijken.
nine_inch_nerd
0
quote:

Tordan schreef op 26 februari 2025 15:02:

Was er vanmorgen en gedeelte middag niet, maar wanneer start de aandeleninkoop. Misschien al voorbij gekomen, maar heb nog weinig tijd gehad de boel te bekijken.
Initiation of a multi-year share buyback cycle
Given JDE Peet's strong confidence in its long-term value creation opportunities and strong free cash flow
generating capabilities, the company intends to initiate a multi-year share buyback cycle of up to EUR 1
billion, with up to EUR 250 million for share buybacks in 2025. More information will be disclosed at the time
the share buyback starts.

Dit is wat ik zie...
Tordan
1
quote:

nine_inch_nerd schreef op 26 februari 2025 15:26:

[...]

Initiation of a multi-year share buyback cycle
Given JDE Peet's strong confidence in its long-term value creation opportunities and strong free cash flow
generating capabilities, the company intends to initiate a multi-year share buyback cycle of up to EUR 1
billion, with up to EUR 250 million for share buybacks in 2025. More information will be disclosed at the time
the share buyback starts.

Dit is wat ik zie...
Dank je, had het net zelf ook opgezocht. Dus aankondiging moet nog komen.
573 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 23 24 25 26 27 28 29 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 feb 2025 17:38
Koers 18,410
Verschil +0,430 (+2,39%)
Hoog 19,480
Laag 18,260
Volume 1.741.138
Volume gemiddeld 380.666
Volume gisteren 628.645

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront