*Justin* schreef op 16 november 2011 17:41:
[...]
Ben het niet eens met dit stukje van je post.
Ik denk dat ze wel degelijk zijn geschrokken van de consequenties van de dure overname van TeleAtlas. Het was ook niet een verkeerde overname, juist een nuttige. Maar wel tegen een hoge prijs. Ze hadden echter de kredietcrisis niet voorzien waardoor meerdere dingen anders liepen zoals een langere terugverdientijd en veranderende houding van banken. Maar terugkijken had ook geen zin, dus moesten ze ermee dealen. Dat hebben ze naar mijn idee goed gedaan, want ondanks de storm is de nettoschuld flink geslonken maar heeft de innovatie ook niet stil gestaan, sterker nog de innovatie uitgaven zijn gestegen.
Ook kun je zien dat sindsdien binnen de groeistrategie alleen kleine en gerichte overnames passen. TomTom heeft na de aankoop van TeleAtlas nog andere aankopen gedaan. Kleine overnames die nu TomTom Places zijn (nuttige locaties, o.a. in samenwerking met gouden gids, gelben seite, yellow pages). En ze hebben van Siemens een automotive divisie gekocht, wat nu de grootste groeimotor van TomTom is.
automotive.tomtom.com Ook hebben ze joint venture partners in India en Indonesie stukje voor stukje uitgekocht en zijn ze nu 100% eigenaar. Ik sluit dus zeker niet uit dat ze nog eens een kleine overname of uitkoop doen, maar nooit meer zichzelf over-eten.