TheAdmiral schreef op 16 november 2015 21:39:
Vanuit A15 project ligt er nog een forse claim ten aanzien van het meerwerk, waarover arbitragecommissie nog uitspraak moet doen. Van dit (onbekende) bedrag is nog niets in de boeken opgenomen (Oranjewoud verwerkt dit boekhoudkundig zeer conservatief, heel goed dus). Ik heb een tweetal quotes gevonden van xea.nl (een site die ook enkele kleinere fondsen volgt , waaronder Oranjewoud) na hun bezoek aan laatste AVA over dit onderwerp:
"Ook de wijziging in de belangen van de Combinatie Strabag- Ballast en Strukton werd uit de doeken gedaan en dat er naast een compensabel verlies overdracht naar de Antea groep gaat, komt er ook geld van Ballast naar hen toe. t.w. EUR 28 miljoen (6 milj. A15 en EUR 22 A2) De A15 komt na een vertraging (oorzaak door RWS) in okt a.s. klaar."
..en de tweede quote van die site inzake omvang claim:
"RWS wil EUR 40 miljoen vergoeden, berekend naar hun schuld van vertragingen van ca. 13 maanden en andere zaken, maar de "3" bedrijven (= Strabag, BN en Oranjewoud) in/aan de projecten wil zeker EUR 100 miljoen als vergoeding voor schade en meerwerk erbij hebben.".
Op die site is recent ook nog een gerucht inzake veel hogere bedragen als schadevergoeding voor het bouwconsortium genoemd (meerwerk door de bouwers schijnt echt zeer fors geweest te zijn en dat moet dus nog betaald worden..).
Ook heeft vertegenwoordiger van XEA.nl op jaarvergadering gesuggereerd Oranjewoud van de beurs te halen en Strukton separaat naar de beurs te brengen (niet zo'n gek idee eigenlijk, zou heel aantrekkelijk kunnen zijn).
Zelf zie ik Oranjewoud als een zeer hoogwaardig, kennisgedreven bedrijf met unieke expertise op een veelheid van gebieden (zie eerdere posts of kijk eens op hun site). Hebben een moeilijkere periode (met A15) vrijwel afgesloten, ze zijn naar mijn smaak nu heel goed bezig (ook met verlaging risicoprofiel). Halen aantrekkelijke projecten binnen (zoals Strukton met meerjarig contract van Gogh museum onlangs).