Umi1 schreef op 23 januari 2025 19:11:
[...]
Omdat Tankstations (op publieke plaatsen) aan de voorwaardes van hun concessie moeten voldoen & dat is in de 1ste plaats een tankstation zijn. Voor EV laadstations zijn andere concessies uitgegeven. Op een privé plaats doet men natuurlijk wat men wilt (langs de snelweg is echter publiek & niet privé)
Ze mogen niet meer laadpalen zetten dan er 'naftpompen' zijn in NL. In Duitsland mogen ze er geen zetten dacht ik (rechtszaak loopt nog)
Daarnaast is er vaak geen plaats voor laadpalen, of moet er veel opgebroken worden voor de infrastructuur om dan 2palen te zetten die geen rendement leveren, met 3th party software & palen die vaak buiten werking zijn etc. Geen schaal = geen rendement.
Daarnaast zal +- 80% van de voertuigen nog ICE zijn in 2030 & dus die tankstations blijven cash genereren & er is geen incentive om dat te veranderen.
Dus zowel 'regelgeving' als 'financial incentives' houden oliereuzen voorlopig tegen om groot in te zetten.
Meestal wint de disruptor in een nieuwe markt.
Wat ik wel mogelijk acht is dat Shell of Total ooit een bod doet als het bedrijf matuurder is & de oprichters wat willen cashen.