buy&hold-style schreef op 1 maart 2019 21:01:
[...]
Nee, HAL is een echt lange termijn belegger, als in semi-permanent kapitaal. Ze houden niet iets aan met het doel het te verkopen dus. Ze geloven in de consolidatie van de versnipperde brillenmarkt, die gekenmerkt wordt door vele kleine spelers en werken hier zelf al tientallen jaren aan (>23 jaar). Zowel horizontale consolidatie door het overkopen van opticiens, als verticale consolidatie, door het produceren van eigen monturen, glazen, lenzen etc etc. Ze verwachten dat door de schaalvergroting en de eigen productie, de kosten significant omlaag kunnen en de marge omhoog. Daarnaast is de verwachting dat steeds meer mensen brillen/lenzen gaan gebruiken, zowel door de demografische ontwikkeling (meer mensen en mensen worden ouder) als door de groei van de middenklasse in emerging markets. Het is een verhaal dat ik goed in elkaar vind zitten.
Ik vermoed dat de beursgang van Grandvision vooral bedoeld was om voor dit relatief grote belang in hun portefeuille een betere/nauwkeurigere waarderingsmethode te vinden. Nu is dat dus marktwaarde, voorheen was het gissen wat het waard was en was er vast jaarlijks een uitgebreide discussie met de accountant. Het geld dat ze binnen gekregen hebben met de verkoop hebben ze in saaie veilige obligaties gestopt, geduldig wachtend op een buitenkansje. Belang in CoolBLue uitgebouwd en wat extra Boskalis gekocht.
Het is mijn inschatting, ik heb geen harde argumenten om dit te onderbouwen. En als de prijs hoog genoeg is boven hun eigen waardering-inschatting, zullen ze vast weer een tranche naar de beurs brengen.