Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Kabinet Rutte maakt tanken stuk duurder: tot 32,5 cent erbij op een liter Euro95 (en dat is nog niet alles)

56 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
[verwijderd]
2
Het kabinet gaat de tijdelijke korting op de brandstofaccijnzen niet nogmaals verlengen, klinkt het in de Haagse wandelgangen. Dit betekent dat tanken vanaf 1 juli een stuk duurder wordt. Maar daar blijft het niet bij. Autorijden gaat vanaf 1 januari 2024 nog meer kosten.

Over dik twee maanden betalen we 13,8 cent meer accijns op een liter benzine. Diesel stijgt met 9,9 cent en LPG met 6 cent per liter. Automatisch gaan op 1 januari de accijnzen opnieuw omhoog. Dat betekent dat Euro95 (8,7 cent), Diesel (5,6 cent) en LPG (2,1 cent) wederom stijgen in prijs.

En we zijn er nog niet. Er zijn vergevorderde plannen om tankstations te dwingen hun benzine en diesel bij te mengen met duurdere biobrandstoffen. Dit maakt de prijs van een liter brandstof in 2024 nog eens 5 à 10 cent duurder. Ook gaan er stemmen op om het rekeningrijden twee tot drie jaar eerder in te voeren, maar daar zouden we dan pas op z'n vroegst in 2027 de portemonnee voor moeten trekken.

De tijden van gratis geld liggen achter ons, de staat moet weer flink rente betalen over zijn leningen. Er zijn fikse financiële tegenvallers voor het kabinet, waardoor er een gat in de begroting is van meerdere miljarden euro's. Een coalitiebron maakt aan het AD duidelijk dat de broekriem de komende jaren verder gaat worden aangehaald. “In de hele optelsom is de kans dus klein dat we die korting kunnen blijven geven. Want het is al een hele puzzel om geld te vinden voor andere dingen, die we belangrijker vinden.”

Donderdag overleggen Kaag, Hoekstra, Schouten en Rutte over de voorjaarsnota, de jaarlijkse bijstelling van de rijksbegroting. De verwachting is dat daar meer bezuinigingen uit gaan rollen.

Bron(nen): AD
[verwijderd]
1
Het Kwartje van Kok (1991) Accijnsverhoging op de autobrandstof

Het Kwartje van Kok is de naam van de accijnsverhoging op de autobrandstof die in 1991 door het kabinet-Lubbers III in Nederland werd ingevoerd. De accijnsverhoging was één van de maatregelen uit de zogenaamde Tussenbalans, het pakket met financiële maatregelen met als doel de begroting weer op orde te krijgen. De naam verwijst naar de toenmalige minister van Financiën Wim Kok.

In totaal werd er voor ruim 17,5 miljard gulden ‘omgebogen’: 12,8 miljard gulden aan bezuinigingen, 4,7 miljard aan lastenverzwaringen.

Het kabinet vertelde dat het kwartje van Kok een tijdelijke maatregel was maar de accijnsverhoging is nooit meer terug gedraaid. Tijdelijke maatregelen van de overheid hebben meestal een permanet karakter,

historiek.net/het-kwartje-van-kok-199...
voda
2
Zelf tank ik alleen premium brandstof (voor de motor en scooter)

‘Nog meer bio-ethanol in benzine funest voor auto's en motoren’

De plannen van milieuminister Rob Jetten voor een mogelijke toevoeging van nog meer bio-ethanol in benzine zorgt voor afgrijzen bij eigenaren van oudere auto's, motoren en buitenboordmotoren. Gelukkig voor hen lijkt de feitelijke invulling toch wat anders in elkaar te zitten.

Iwan van der Valk 25-04-23, 06:15

De plannen van minister Rob Jetten voor meer bio-ethanol in bestaande brandstoffen zorgden in eerste instantie vooral voor boosheid over de prijs. Die zal namelijk stijgen wanneer duurdere biobrandstof met de bestaande brandstoffen wordt gemengd. Hierdoor zouden benzine en diesel zo’n 5 tot 10 cent per liter duurder moeten worden. Maar motorrijders en eigenaren van klassieke auto's, bromfietsen en buitenboordmotoren schrokken dubbel.

Lees ook
Duitsland wil alweer af van ‘milieuvriendelijke’ E10-benzine
‘Door E10-benzine kunnen kankerverwekkende dampen vrijkomen’

Uitzending Radar
Zij weten namelijk al lang dat onze huidige, normale Euro95-benzine officieel E10-brandstof heet, waar het cijfer 10 betekent dat er nu dus al tot 10 procent aan biobrandstof bijgemengd wordt. Vanaf 2019 was dat 5 procent, maar eind 2019 moest dat verhoogd worden naar 10 procent bio-ethanol, met vooral acuut zichtbare gevolgen voor berijders van vooral motoren en bromfietsen.

Na de invoering hiervan regende het zoveel klachten, dat consumentenprogramma Radar er een uitzending aan wijdde. Motoren en bromfietsen bleken massaal problemen te krijgen door de nieuwe benzine, waardoor motordealers en bromfietszaken de handen vol hadden aan reparaties. Duizenden bezitters van motorfietsen, maar ook van bromfietsen, buitenboordmotoren en iets oudere auto’s, klaagden over slecht lopende motoren of zelfs totale stilstand en dat leek toch ook weer niet de directe bedoeling van de milieumaatregel.

Bio-ethanol tast rubber aan en sloopt motoren
Wat blijkt: motorfietsen, buitenboordmotoren en klassieke auto’s komen met de huidige E10-benzine extra in de problemen, omdat de motor daarvan vaak een aantal maanden niet wordt gebruikt. Resultaat: de bio-ethanol zorgt voor meer aanslag en verstopping in de onderdelen van de benzinetoevoer dan benzine zonder milieuvriendelijke toevoegingen. Ander punt is dat bio-ethanol ouder plastic en rubber kan aantasten, waardoor slangen en buizen rondom het motorblok kapot gaan.

Dat vooral motorrijders en brommers problemen hebben is logisch: afgezien van minder dagelijks gebruik, is ongeveer de helft van alle bromfietsen en bijna 40 procent van de snorfietsen vóór 2010 gemaakt, bij motorfietsen is dat zelfs bij meer dan 74 procent zo. Het gaat daarbij niet om kleine aantallen: in totaal reden er begin 2022 nog 2,4 miljoen gemotoriseerde tweewielers in Nederland, waarvan een groot deel van de eigenaren nog meer problemen gaan krijgen door meer ‘troep’ in de benzine.

Brandstof­le­ve­ran­ciers moeten een groter deel van hun aanbod verduurza­men, maar mogen groten­deels zelf bepalen hoe ze dat doen

Marnix Koopmans, Branchevereniging van petrochemische industrie Vemobin
Meer bio-ethanol lijkt niet realistisch
Maar meer bio-ethanol in benzine lijkt Marnix Koopmans sterk. Namens branchevereniging van de petrochemische industrie Vemobin, geeft hij aan dat het Nederlandse wagenpark nu niet geschikt is voor een ‘blend’ die meer dan 10 procent bio-ethanol bevat. Bij de invoering van E10 in 2019 was weliswaar zo’n 80 tot 90 procent van alle voertuigen daar technisch geschikt voor; maar slechts een minderheid van de huidige auto’s kan op nóg meer ethanol rijden.

Volgens hem is het wel mogelijk dat dieselauto’s meer biobrandstof in de tank krijgen, maar voor benzineauto’s en motoren is dit volgens hem momenteel absoluut niet reëel, puur omdat de meeste Nederlandse auto’s er gewoon niet op kunnen en mogen rijden van de fabrikant. Een woordvoerder van de Bovag ondersteunt die uitleg, hij denkt dan ook dat méér biobrandstof alleen in diesel kwijtgeraakt kan worden, niet in benzine.

HBE's
Koopmans legt uit hoe het nu werkt als er van de politiek verduurzaamd moet worden aan de benzinepompen: ,,Brandstofleveranciers moeten dan een groter deel van hun aanbod verduurzamen, maar mogen grotendeels zelf bepalen hoe ze dat doen. De enige verplichting is dat er op tankstations E10 verkocht moet worden, maar verder zijn ze er vrij in. Ze kunnen dus ook laadpalen voor elektrische auto’s plaatsen en duurzame elektriciteit aanbieden. Uiteindelijk worden ze afgerekend op een percentage hernieuwbare brandstof eenheden, de zogeheten HBE’s.”

Het lijkt er dan ook een beetje op dat het plan van Jetten als geheel weliswaar over verduurzaming van brandstof gaat, maar het is voorlopig dus zeker niet zo dat aan benzine meer bio-ethanol toegevoegd wordt en dat de benzine juist daardoor duurder wordt. De prijsstijging waarover de minister het heeft, zit straks dan ook meer in andere verplichtingen waaraan de brandstofindustrie moet voldoen, dan aan meer - en dus duurdere - biobrandstof in je tank.

Bio-ethanol: voedsel in je benzinetank
Bio-ethanol is van zichzelf al niet onbesproken, want de eerste lichting werd alleen maar gewonnen uit gewassen die normaal als voedsel zijn bedoeld, zoals suikerriet, tarwe, mais, rogge, gerst en suikerbieten. Modernere technologie zorgt ervoor dat ook uit cellulose (houtresten) bio-ethanol kan worden gewonnen, maar dit moet dan vaak weer vanuit andere delen van de wereld worden aangevoerd en bewerkt. Het is wel zo dat motorvoertuigen door bio-ethanol minder CO2 uitstoten, maar dat vervoer en het bewerkingsproces ook de nodige energie kosten en de vraag naar dit soort grondstoffen enorm is gestegen.
voda
0
Deel 2:

Premium benzine: duurder maar beter
Er is een oplossing voor motorrijders, motorboten en noodaggregaten; de peperdure premium Euro98 benzine tanken die alle benzinemerken aanbieden. Die kosten een extreme 20 cent meer per liter, maar blijven een E5 aanduiding houden. Opvallend is daarbij dat een onderzoek van Nieuwsmotor.nl eind 2020 opleverde dat die dure V-Power, Ultimate, Supreme, Excellium en andere ‘premium’ benzines zelfs helemaal géén bio-ethanol bevatten, dus dat ze eigenlijk E-nul zijn.

Een woordvoerder van Shell bevestigt dat dit nu nog steeds zo is. Dit kan omdat de brandstofleveranciers over de hele breedte van hun aanbod een bepaalde hoeveelheid bio-ethanol gebruiken, wat ze dan liever allemaal in de ‘gewone’ benzines wegstoppen. Die dure Euro98-benzine heeft dus niet alleen extra ‘additieven’ voor hogere prestaties, maar misschien is het tegenwoordig wel belangrijker dat er géén biobrandstof in zit.

E-Fuels: zelf benzine bouwen
De experts verwachten dat de huidige E10 benzine zo blijft en dat de premium benzines helemaal geen bio-toevoeging krijgen, ondanks dat er E5 op de pompen blijft staan. Het lijkt logischer dat daar meer vooruitgang komt uit zogenaamde synthetische benzine. Dat zijn benzines die niet uit aardolie worden geraffineerd, maar die in een scheikundig proces gemaakt worden.

Waar je bij raffinage van aardolie de benzine krijgt door een soort kluwen van elementen te ontwarren, bouw je e-fuel juist uit waterstof- en koolstofcellen, alsof het Lego is. Daarvoor is dan weer veel elektriciteit nodig, waardoor het ook wel e-fuel wordt genoemd. Shell heeft recent een vliegtuig van KLM deels op synthetische kerosine naar Madrid laten vliegen, maar grootschalige productie lijkt nog wel ver weg: de 500 liter synthetische brandstof was maar 5 procent van de totale hoeveelheid die getankt werd voor de vlucht.

Morgen mogelijk beslissing
In Nederland geldt nu nog een accijnskorting van 17,3 cent per liter benzine en 11,1 cent voor diesel in verband met de duurdere benzineprijzen door de oorlog in Oekraïne. Deze korting wordt vanaf juli verlaagd naar 8,65 cent voor benzine en 5,55 cent voor diesel. Eind dit jaar valt de korting weg. Als de voorstellen van minister Jetten doorgaan, worden de prijzen aan de pomp in 2024 dus nog hoger. Morgen wordt het nieuwe plan van Jetten waarschijnlijk gepresenteerd of afgeblazen.

www.ad.nl/auto/nog-meer-bio-ethanol-i...
[verwijderd]
0
Om de electrische automarkt een boost te geven zou de overheid kunnen overwegen om obligaties uit te schrijven, zodat zij subsidies kunnen geven aan mensen die een electrische auto willen kopen of een rechtstreekse Autostaatslening bijvoorbeeld. Leen geld bij de overheid voor bijv. 1 procent rente zonder voorwaarden, geen BKR registratie, enz. (dus voor iedereen, ook uitkeringsgerechtigden, gepensioneerden, enz.). En dat de lening geen invloed heeft op de hoogte/lening voor een hypotheek. Ik denk dat je dan de autoindustrie behoorlijk op weg helpt. Nu kopen mensen met een gevulde portemonnee een electrische auto, en moet half Nederland wachten totdat die auto's weer op de occasionmarkt terechtkomen en dus betaalbaar worden.
[verwijderd]
0
En het voordeel is misschien dat in de toekomst ooit weer 130 gereden kan worden zowel overdag als 's avonds als heel Nederland elektrisch gaat rijden (dus minder uitstoot) whaha. Ik was recent nog niet heel enthousiast over elektrisch rijden, maar nu wel. En er zijn nu op dit moment wel mooie electrische auto's op de markt. Audi E-tron, VW ID4 en ID5, Tesla model 3, enz. Alleen nog niet voor velen betaalbaar. Voor mij niet tenminste.
[verwijderd]
0
Inmiddels zie ik ook electrische auto's die al heel veel kilomters erop hebben zitten dat schept vertrouwen dat een electrische auto niet lang mee zou kunnen.
JP Samosa
0
Waarom zou jeje in de schuld steken voor een elektrische te duur autootje? Denk na en trap er niet in!
rene l
5
quote:

voda schreef op 25 april 2023 07:52:

Zelf tank ik alleen premium brandstof (voor de motor en scooter)
‘Nog meer bio-ethanol in benzine funest voor auto's en motoren’

Een keihard feit waar niet vaak genoeg op gewezen kan worden Hans.

Ik heb het vorige week nog meegemaakt, m'n 2-cilinder moest voor onderhoud/APK naar de garage.
Zelf rij ik er niet zoveel in, hooguit een keer of 3 per week, en de motorolie zal vol met slurrie.
Als extra kreeg ik een motorreiniging voor mijn kiezen, kosten 36 Euro.

Ik kreeg ook het dringende advies, tank nooit geen benzine met bio brandstof (E10) meer maar tank voortaan E5.
Dit is wat ze vroeger Euro98 noemden, vrij van ethanol.

Echt problematisch was het nog niet, maar het zal op termijn effect hebben op de levensduur van de motor, je krijgt namelijk als je niet dagelijks rijd ook veel vocht in het systeem dat corrosie kan veroorzaken.

En nu de huidige benzineprijzen.
Bij ons betaal je voor E10 net iets minder dan 1,80 Euro per liter, E5 kost rond de 2,00 Euro per liter.
Verder is het bekend, wanneer je E5 tankt dan rij je ongeveer 6-8% zuiniger omdat deze brandstof veel efficienter is.
Het verschil is dus niet al te groot, wel kun je er op termijn veel problemen mee voorkomen.

En kijk nu eens naar de benzineprijzen in Duitsland net over de grens, ik ga dan uit van Emmerich.
E10 kost daar op dit moment rond de 1,80, hetzelfde als bij ons.
E5 kost daar 1,85, nauwelijks meer dan E10.

En als Robbie de benzineprijzen straks nog meer gaat verhogen dan wordt het steeds interessanter om Nederland voor al de dagelijkse aankopen volledig links te laten liggen, deze man is al lucht voor mij, en hij kan wat mij betreft ook een dikke middelvinger krijgen, net als al die andere gasten van D66 die niks met ons land hebben.

En ja, stekkerauto's, subsidie slurpende bakken die onbetaalbaar zijn voor Jan Modaal.
Alleen de rijken van Nederland kunnen het nog betalen, ze willen wel, mits ze maar subsidie krijgen.
En geld lenen voor een stekkerbak, dan ben je toch knettergek, je moet nooit geld lenen voor een auto, je moet namelijk als particulier nooit geld lenen voor goederen die je af moet schrijven.

Ik blijf daarom gewoon doorrijden in mijn benzine auto, goedkoper kan het niet.

Want wat velen zich niet echt beseffen, na een jaar of 15 is de accu van een electrische auto wel aan zijn eind.
Net als de dure ledverlichting, die zijn na een jaar op 15 ook op, en vervang maar eens een koplampunit waar tevens vele sensoren ingebouwd zijn.
Het blijft een feit, na een jaar of 15 is een electrische auto eigenlijk volledig afgeschreven en is het een monster zonder waarde.

Er is nog een lange weg te gaan, laadpalen zijn nog lang niet overal voorhanden, een tekort aan stroom.
En wat gaan ze straks doen, voor een stekkerbak betaal je nu nog geen wegenbelasting, straks rekeningrijden, en reken er maar op dat ze deze stekkerbakrijders financieel ook een flinke poot uit gaan draaien.

Maak ook maar eens een vergelijk met de prijs van een willekeurige nieuwe benzineauto uit het B-segment.
In alle landen rondom ons heen zijn deze ca. 30% goedkoper dan bij ons, raar toch, ze houden ons namelijk voor dat we in een Verenigd Europa leven, ja, ja...

Graaien waar je maar kunt overheid, pluk alle modale mensen maar kaal, maak ze het leven maar zuur en ontneem ze alle dingen die het leven in Nederland nog een beetje aangenaam maken.
Jalapenjos
5
Wat allemaal helemaal past in het idee dat het niet de bedoeling is dat mensen een eigen auto hebben. Eerst maak je het kopen belachelijk duurder (BPM), dan het gebruik (accijns, en later rekeningrijden), dan zorg je ervoor dat je versneld een nieuwe auto moet kopen door de motor ervan een kortere levensduur te geven door de brandstof te 'vervuilen'. Auto kapot, auto aan einde levensduur en te duur om te worden hersteld.... voila! Op naar de electrische deelauto en het ov.
En voor electrische auto's zal het niet anders gaan: eerst mag je er eentje aanschaffen met subsidie, dan blijkt die te weinig op te leveren voor de schatkist en wordt ook die slachtoffer van rekeningrijden, accupakket heeft een beperkte levensduur en vervanging ervan heeft dezelfde kosten als die van een middelgrote auto nu. Alleen die aanschaf, die vervanging is niet gesubsidieerd.
En ondertussen wordt onze Noordzee het grootste 'groene energiepark' ter wereld.

En u maar denken dat dit kabinet, onze volksvertegenwoordiging, de politiek en voor u is.

(ik ben hiermee mogelijk 1 van die 100.000 waar de AIVD het over heeft...... and proud of it)
[verwijderd]
0
quote:

Geldzaken schreef op 25 april 2023 09:10:

Inmiddels zie ik ook electrische auto's die al heel veel kilomters erop hebben zitten dat schept vertrouwen dat een electrische auto niet lang mee zou kunnen.
Je raadt nooit welk merk en model de meeste terugroepacties heeft

Terugroepacties, elk merk kent ze wel. Auto’s zijn immers complexe producten waarbij veel fout kan gaan. Recent onderzoek van iSeeCars zet de merken en modellen die de meeste terugroepacties hebben op een rijtje.

Opvallend is dat Tesla het merk is dat de meeste terugroepacties heeft. De Tesla Model Y staat op 1. Volgens het onderzoek wordt de auto tijdens zijn levensduur van 30 jaar zo’n 62 keer teruggeroepen, 15,6 keer meer dan gemiddeld.

www.autovisie.nl/nieuws/merk-model-me...
[verwijderd]
1
quote:

rene l schreef op 25 april 2023 09:52:

[...]

Graaien waar je maar kunt overheid, pluk alle modale mensen maar kaal, maak ze het leven maar zuur en ontneem ze alle dingen die het leven in Nederland nog een beetje aangenaam maken.
De overheid weet waar je het meeste geld vandaan kunt halen bij de burgers. Autootje pesten is een favoriete sport bij de overheid. Immers Nederland heeft geen eigen autoindustrie, zoals in Duitsland en Frankrijk.

Als je denkt dat politiek den Haag jou gaat helpen dan kom je alleen maar bedrogen uit.
[verwijderd]
0
quote:

rene l schreef op 25 april 2023 09:52:

[...]

Graaien waar je maar kunt overheid, pluk alle modale mensen maar kaal, maak ze het leven maar zuur en ontneem ze alle dingen die het leven in Nederland nog een beetje aangenaam maken.
De overheid heeft ruim 400 miljard euro verdient aan het aardgas uit Groningen. De Groningers hadden alleen maar de lasten en niet de lusten. Er zijn kabinetten geweest die de aardgas baten hebben gebruikt om de gaten bij de overheid te dichten.

De accijnzen op brandstof moeten weer omhoog om de gaten te gaan dichten bij de overheid. De overheid weet altijd waar je het meeste geld kunt weghalen bij de burgers. Je kunt politiek den Haag niet vertrouwen.
[verwijderd]
0
quote:

Dr. JV schreef op 25 april 2023 11:18:

[...]

Je raadt nooit welk merk en model de meeste terugroepacties heeft

Terugroepacties, elk merk kent ze wel. Auto’s zijn immers complexe producten waarbij veel fout kan gaan. Recent onderzoek van iSeeCars zet de merken en modellen die de meeste terugroepacties hebben op een rijtje.

Opvallend is dat Tesla het merk is dat de meeste terugroepacties heeft. De Tesla Model Y staat op 1. Volgens het onderzoek wordt de auto tijdens zijn levensduur van 30 jaar zo’n 62 keer teruggeroepen, 15,6 keer meer dan gemiddeld.

www.autovisie.nl/nieuws/merk-model-me...
Opvallend veel schade wordt er met Tesla gereden (electronica probleem of roekeloos rijgedrag??)
dutchmobilityinnovations.com/spaces/8...
josti5
1
quote:

Geldzaken schreef op 25 april 2023 20:24:

[...]

Opvallend veel schade wordt er met Tesla gereden (electronica probleem of roekeloos rijgedrag??)
dutchmobilityinnovations.com/spaces/8...
Het antwoord staat in je bron:

„Dit heeft vooral te maken met de technische complexiteit van de elektrische voertuigen, die bomvol innovatieve snufjes zitten. Door het gewicht van elektrische voertuigen is de impact van een aanrijding ook aanzienlijk en de schade groter doordat de onderdelen vaak duurder zijn.”
[verwijderd]
0
Wat het artikel schrijft over dat electrische auto's veel meer schade aanrichten vanwege gewicht dat vind ik persoonlijk te kort door de bocht. Een redelijke electrische auto weegt ca. 1400 kilo. Een Volvo weegt dat ook. Als een normale brandstofauto ca. 1100-1300 kilo weegt, dan hoeft er maar een persoon of anderhalf persoon in de auto te zitten en je zit op 1400 kilo. Zou dat verschil nou zoveel schade opleveren ? Ik denk dat de electronica nog te wensen over laat. Ik heb gehoord (dus gehoord weet niet of het waar is) dat een electrische auto soms totaal onbestuurbaar kan worden door storing.
josti5
0
Van mijn garagehouder hoor ik, dat vooral frontale botsinkjes een berg geld (al snel 8000 euro) kosten, zeker als de accu erbij betrokken is.
objectief
0
quote:

Dr. JV schreef op 25 april 2023 11:42:

[...]

De overheid heeft ruim 400 miljard euro verdient aan het aardgas uit Groningen. De Groningers hadden alleen maar de lasten en niet de lusten. Er zijn kabinetten geweest die de aardgas baten hebben gebruikt om de gaten bij de overheid te dichten.

De accijnzen op brandstof moeten weer omhoog om de gaten te gaan dichten bij de overheid. De overheid weet altijd waar je het meeste geld kunt weghalen bij de burgers. Je kunt politiek den Haag niet vertrouwen.
Nee, wij hebben ruim 400 miljard euro aan het aardgas verdient, Den Haag heeft het namens ons geind.
Daarom werden we de afgelopen jaren in Nederland rijker en rijker en nu moeten/mogen we wat geld terugbetalen.
hirshi
0
Volgens het FD trekt het kabinet €28 mrd uit voor nieuwe klimaatplannen.

Geen wonder dat er bezuinigd moet worden.
luchtschip
0
quote:

hirshi schreef op 26 april 2023 20:07:

Volgens het FD trekt het kabinet €28 mrd uit voor nieuwe klimaatplannen.

Geen wonder dat er bezuinigd moet worden.
Is gewoon onderdeel van de al eerder geplande euro 35 miljard voor het klimaatfonds
Bovendien verspreid over 8 jaar tot 2030, dus ca euro 4 miljard per jaar

Er moet nog euro 4,7 miljard toegekend worden voor kerncentrales

Misschien kun je heftige pleidooien houden om die euro 4,7 miljard voor kerncentrales maar niet uit te geven, dan hoeven we minder te bezuinigen

Overigens is geld uitgeven en bezuinigingen uitvoeren de dagelijkse gang van zaken van een regering en geen reden tot verbazing

Goed bezig toch, dit kabinet
Men hakt knopen door voor een meerjarig planning met een heldere visie

120 klimaatmaatregelen à 28 miljard

Minister Jetten heeft een pakket van
120 klimaatmaatregelen gepresenteerd,
dat 28 miljard euro gaat kosten.Daarmee
is het grootste deel van de 35 miljard
in het klimaatfonds toegekend.Een deel
was al eerder ingevuld.De 4,7 miljard
voor nieuwe kerncentrales ligt nog op
de plank.

Het kabinet hoopt met het pakket de
CO2-uitstoot in 2030 te verminderen met
60%,ruim boven het doel van 55%.

Nieuw is dat er 600 miljoen subsidie
voor tweedehands elektrische auto's
komt.Het plan om leasebedrijven te
verplichten vanaf 2025 alleen te werken
met elektrische auto's gaat niet door.

nos.nl/teletekst#105
56 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
874,18  -7,09  -0,80%  18:05
 Germany40^ 19.081,70 -0,91%
 BEL 20 4.214,05 -0,37%
 EURO50 4.831,38 -0,96%
 US30^ 41.779,40 -0,91%
 Nasd100^ 19.912,00 -2,26%
 US500^ 5.705,75 -1,82%
 Japan225^ 38.355,10 -2,33%
 Gold spot 2.745,89 -1,50%
 EUR/USD 1,0885 +0,25%
 WTI 70,47 +2,03%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

NX FILTRATION +5,91%
SHELL PLC +2,29%
AZERION +1,56%
Flow Traders +1,35%
ING +0,77%

Dalers

ASMI -5,95%
Galapagos -5,70%
JUST EAT TAKE... -4,34%
Alfen N.V. -4,03%
BESI -3,93%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront