Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Slim supermarktaankopen doen.

2.126 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 102 103 104 105 106 107 | Laatste
Hammer
0
quote:

David Fernández schreef op 28 februari 2025 17:59:

Eieren zijn eigenlijk spotgoedkoop in ons land.
Nietwaar; eieren kosten enorm duur hiero!

www.nieuweoogst.nl/nieuws/2025/02/21/...

En daaro in de US of A kosten die eieren nog veel duurder. Zo erg dat het gewoon roversgoed is geworden:

www.nu.nl/opmerkelijk/6344880/100000-...
Leefloon
0
Een nieuw dieptepunt. Bij Nettorama, ex-Boni, volgende week 2 zakjes (vegan) Wilhelminapepermunt voor € 1. Zo'n prijs van € 0,50 per verpakking (kiloprijs € 2,50) zal iets te maken hebben met een vijftigste vestiging.
Gaasp
1
Nog een dieptepunt;
Ook bij de Vomar heb je nu een mobieltje nodig, want "aanbiedingen zijn alleen geldig na activatie in de Vomar-app".
Leefloon
0
quote:

David Fernández schreef op 28 februari 2025 20:49:

Al eens geprobeerd een loodgieter te vinden?
Probeer eens een loodgietersbedrijf dat wel bereid was om er tijdig eentje gaandeweg op te leiden, en/of een onnodig afgeschreven oudere in dienst neemt. Onder de ongeveer 1 miljoen mensen langs de zijlijn zijn er ongetwijfeld genoeg te vinden, compleet met ouderwetse LTS-opleiding of genoeg talent.

Zelfs als dit een uitzondering zou zijn, bega je de redenatiefout om uit te gaan van een bedrijf. Dan krijg je ook te maken met de gevolgen van door vele decadente bedrijven begane fouten.

Ik kan je vraag wel beantwoorden: hoefde niet. Er kwam er de meest recente keer eentje gratis langs, en die heeft ongevraagd allerlei gratis verbeteringen aangebracht. De loodgieter vond mij, onderweg naar inkopen bij boerderijen. Of vond mij eigenlijk niet, met gebruikmaking van iemand anders huissleutel. Anders verwacht ik er in 1x eentje te vinden bij een gewoner plaatselijk bedrijf, zonder ongebruikelijk schoencadeau van een lood gietende sinterklaas aan te treffen. Dan hoef ik mij gelukkig niet af te vragen wat het personeelsbeleid is, wat in andere regio's misschien wel min of meer moet.

Ik verwacht dat je doorziet dat als je met een loodgietersbedrijf met te weinig loodgieters gaat bellen, dat je dan met de oorzaak van hun eigen personeelsprobleem belt. De oplossing, geschikt personeel, vind je elders. In mijn (uitzonderlijke) geval vond ik de loodgieter thuis, of althans bewijs van zijn werkzaamheden. Een soort elfje, maar dan anders.

Er zijn ongetwijfeld (zeer) lokale uitzonderingen, waaronder misschien een loodgieter in het postcodegebied 1012, maar zoiets gaat er een beetje aan voorbij dat het over honderdduizenden genegeerde mensen en over veel bredere problemen gaat. Personeelsgebrek bestaat, maar de oorzaak daarvan is dan overwegend geen gebrek aan geschikte personen. Ach, er zijn wel meer door decadentie veroorzaakte luxeproblemen. Zoals het je veroorloven om een oudere loodgieter standaard af te wijzen als sollicitant, en aan jou een "nee!" te verkopen. Alsof er tussen die 1 miljoen mensen niemand is die in staat is om bij jou de cv-ketel periodiek te reinigen.

De door jou aanbevolen, herkenbare zoektocht toont vanzelfsprekend wel aan dat er een probleem bestaat, maar verhult waar de oorzaak ligt. Bij bepaalde loodgietersbedrijven; niet bij een mensenzee. Dat je als een bedrijf niemand kunt vinden, ligt bedroevend vaak aan de decadente zoeker.

Overigens dank voor een normaal en (on)herkenbaar voorbeeld met een loodgieter, want hersenchirurgen zullen wat minder tussen die 1 miljoen mensen zitten. Ik ken trouwens ook geen sociaal werkbedrijf dat je loodgietersprobleem oplost, om nog een voorbeeld te geven van onbenutte kansen. Dat je dat bedrijf kunt inhuren voor professioneel loodgieterswerk, en er 2 langskomen. Misschien eentje die niet meer kan tillen, en een assistent-in-opleiding (een schoolvoorbeeld van een leidinggevende functie) voor het tilwerk, voor de prijs van één. Schilders kan ik zo wel vinden, denk ik. Loodgieters niet.

En dus ja, een deeltje van de inflatie wordt veroorzaakt door grootschalig marktfalen op de arbeids"markt". Ik zou de oorzaak zoeken bij bedrijven; niet bij een mensenzee van geschikte (of snel geschikt te maken) kandidaten. Zelfs als je de helft van die mensenzee toch afschrijft, vanwege alcoholisme, grijze haren of weet ik veel wat, dan houd je een arbeidsmarktpotentieel van 0,5 miljoen mensen over. Inclusief potentiële loodgieters. Ga op z'n minst eens kijken bij de 23-jarige meid van personeelszaken, wie zij allemaal afwees.

Tenslotte zijn ook profielen een niet te verwaarlozen oorzaak. Personeelszaken of een uitzendbureautje hoeft dan het bedrijf of de teams nauwelijks te kennen of te doorgronden, en wijst door te hoge eisen velen af. Of je werft relatief veel prutsers, die beweren aan alle aan loodgieters gestelde eisen te voldoen. Zo zal de nieuwe burgemeester van Olst-Wijhe hebben beweerd de geëiste 6 poten te hebben, en de nieuwe burgemeester van Urk heeft niets met Urk of vis, maar zal dezer dagen wel beweerd hebben pro-Israël te zijn:

"Er kwam van twee kanten een klik" ... "Ik ben een zandhaas" ... De nieuwe burgemeester van Urk noemt zich geen visserman en heeft weinig verstand van zee. "Ik heb ook geen verstand van visverwerking", zegt hij.
Leefloon
0
quote:

Hammer schreef op 1 maart 2025 09:28:

Ik zal niet zeggen dat ik het volledig met je eens ben, maar het geschrevene verdient zeker de aandacht van vele bezoekers.
Dat eerste komt misschien ook een beetje door het digitale medium, omdat er weinig aan meningen in zit. Er is geen wetenschappelijkere verhandeling met verwijzingen naar bewijs van gemaakt.

Op macroniveau heb ik ook niet zoveel meningen nodig. Een gezonde markt, zonder theoretisch VVD-geneuzel, kan omdraaien van vraaggestuurd naar aanbodgestuurd. Dat gebeurt echter niet, vanuit werkgevers. Bij loodgieters heeft de loodgieter mogelijk zelf het heft in handen moeten nemen, en is zzp'er geworden.

Een reality check, bij een Gooisch Installatiebedrijf: www.schipperbvinstallatie.nl/vacature...

Ik zie niet "wanhopig gezocht: iemand met rijbewijs en 2 rechter handen, ervaren of leergierig". Ik zie wel zeer specifieke opleidingseisen, waardoor ouderen die het in de praktijk hebben mogen leren al ongeschikt zijn, bij voorbaat. Die verliezen het van Syrische kandidaten. Bij dat bedrijf ervaring mogen opdoen is er niet bij. En langdurig ziek of werkloos moet je ook niet zijn geweest, want dan heb je geen recente ervaring.

Lees ik onwetend zo'n vacaturetekst, dan kan ik weinig anders concluderen dan dat deze arbeidsmarkt voor de loodgieters/installatiemonteurs volledig vraaggestuurd is, en dat de vacaturehouder kan kiezen uit vele, mogelijk overgekwalificeerde kandidaten, Van schaarste geen enkel spoor, noch van een door aanbod gestuurde arbeidsmarkt.

Geen idee of dit loodgietersbedrijf een personeelsgebrek heeft, maar hun "een salaris ruim boven cao" kan er een aanwijzing voor zijn dat er een duur, kostenverhogend personeelsgebrek is. De eisen zijn dan nogal decadent, en sluiten bij voorbaat velen uit. Beginnende loodgieters bijvoorbeeld, al dan niet de beste van hun MBO 4-klas. Of ervaren ouderen, die na hun lagere school meteen aan het werk moesten.

Met (V)MBO heeft het niets te maken. Een ICT'er hoeft nauwelijks meer te weten dan methodische kennis, erop gericht om als HBO'er zoveel mogelijk per uur betaalde tijd te besteden aan een zo matig mogelijk product. Wat allemaal niet geeft, want de enige mogelijke uitkomst van de kosten fors verhogende ICT-methodiek is dat de klant tevreden is. Al hapert het toetsenbord door de tranen van de klant, er is geen andere uitkomst mogelijk. Nog zo'n voorbeeld van een decadente houding, met decadente luxeproblemen. Waar je mee wegkomt, ook omdat zo'n beetje alle bedrijven alles op dezelfde wijze doen. Klant en leverancier.
Leefloon
1
quote:

Hammer schreef op 28 februari 2025 08:03:

Koffie kost snel duurder! Ik ga hier potdorie net zo lang mee door totdat deze taalfout zo ingeburgerd raakt dat de Dikke Vandale er niet meer omheen kan.
Gelieve niet mee te werken aan deze taalevolutie, uit o.a. de categorie "uitprinten". Het is heilloos. Én het betoogde willen, én willen dat de Dikke van achternaam verandert. Je kunt teveel ineens willen...
2.126 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 102 103 104 105 106 107 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

AEX
921,92  -3,99  -0,43%  28 feb
 Germany40^ 22.555,90 +0,02%
 BEL 20 4.420,51 -0,60%
 Europe50^ 5.455,27 -0,15%
 US30^ 43.818,00 0,00%
 Nasd100^ 20.879,40 0,00%
 US500^ 5.952,17 0,00%
 Japan225^ 37.585,40 0,00%
 Gold spot 2.857,60 0,00%
 EUR/USD 1,0375 -0,20%
 WTI 70,08 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

Van Lanschot ... +4,09%
ADYEN NV +2,53%
HEIJMANS KON +1,76%
ACOMO +1,59%
DSM FIRMENICH AG +1,48%

Dalers

Kendrion -5,98%
AMG Critical ... -4,99%
AZERION -4,20%
AALBERTS NV -3,13%
ASML -2,93%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront